Milion aut za rok a vlastní kamion. Čtěte, co všechno chce Elon Musk stihnout do roku 2020

Elon Musk

Elon Musk Zdroj: archiv

Neoficiální designový návrh pick-upu Tesla.
Tesla Model 3
dobíječka Tesla
Gigatovárna v Nevadě
Gigatovárna v Nevadě
11 Fotogalerie
Michal Benatzky - Info.cz

Plány vizionářského podnikatele Elona Muska se nikdy nedaly nazývat skromnými. To samé platí také pro jeden z jeho nejvýraznějších projektů – automobilku Tesla. Ačkoliv si tato mladá značka, která se zaměřuje na produkci elektromobilů, vybudovala za několik let své existence renomé, jenž jí mohou ostatní zavedené automobilky jen závidět, problémy se společnosti pojmenované po chorvatském vynálezci nevyhýbají. Přesto je Tesla ohledně svých plánů do roku 2020 optimistická.  

Dokončení gigatovárny

Obří továrna, kterou Elon Musk buduje v Nevadské poušti, by se měla stát hlavním motorem budoucího růstu značky. Budou se zde totiž vyrábět baterie. Produkce akumulátorů na ploše přesahující půl milionu metrů čtverečních by měla výrazným způsobem srazit cenu baterií.

Sama automobilka odhaduje, že náklady klesnou až o 30 procent. Vzhledem k vysokým cenám současných baterií pro elektromobily se tak vysoká úspora promítne i do konečné ceny auta. Lithium-iontových baterií se zde pod jednou střechou vyrobí zhruba stejně jako ve všech zbývajících továrnách ve zbytku světa.

Nálož nových modelů

Bez pestré palety modelů se Tesla masovou automobilkou nestane. Proto její inženýři vyvíjejí hned několik nových modelů, které by se v příštích třech letech měly objevit na trhu. Jedním z nich bude SUV menší, než současný Model X. Elektromobil dostane označení Model Y a na trhu se dá čekat mezi lety 2019 a 2020. Vedle toho se světu za několik let představí také pickup, tedy typ auta, který je ve Spojených státech zdaleka nejoblíbenější.

Produkce Tesly by se však neměla zastavit u osobních automobilů. V plánu je totiž i elektrický kamion, jehož první prototyp by se podle Elona Muska mohl světu ukázat už v září letošního roku. Nad datem začátku sériové produkce ovšem stále visí otazník.

Zvýšení dojezdu na jedno nabití nad tisíc kilometrů a rozšíření superchargerů

Omezený dojezd elektromobilů následovaný zdlouhavým nabíjením je jedním z hlavním argumentů hovořících proti pořízení elektromobilu. I to by se ovšem v následujících letech mělo změnit. V plánu je totiž zvýšení dojezdu elektromobilů Tesly až na 745 mil, tedy více, než 1100 kilometrů. Ačkoliv dosavadní rekord dojezdu Tesly Modelu S na jedno nabití činí 800 kilometrů, průměrná hodnota v běžném provozu se pohybuje kolem 500 kilometrů.

Ruku v ruce se zvýšením dojezdu je také zdvojnásobení počtu takzvaných superchargerů, tedy míst, kde lze baterie Tesly dobít za několik minut. Loni Musk prohlásil, že v roce 2018 by takových stanic mělo po celém světě být na 7 tisíc. V tomto ohledu je Tesla oproti svému plánu napřed. Na konci tohoto roku už by tedy podobných stanic mělo po celém světě být 10 tisíc.

Navýšení produkce na milion aut

V roce 2015 vyrobila Tesla zhruba 50 tisíc aut. V tomto kontextu se plán na dvacetinásobné rozšíření výroby během pěti let zdá více než optimistický. Už příští rok Tesla plánuje, že během jednoho roku vyrobí půl milionu elektromobilů. Za další dva roky by se pak toto číslo mělo dostat na dvojnásobek. Razantní zvyšování produkce si automobilka slibuje zejména po náběhu výroby Modelu 3, jenž se má stát lidovým vozítkem značky. Už v současné době má Model 3 objednáno více, než 325 tisíc zákazníků, kteří už zaplatili i zálohu.

Více zpráv z domova i ze světa čtěte na INFO.CZ