Největší automobilový trh světa se poprvé po 20 letech propadl. Úspěch Škody je v Číně výjimkou | E15.cz

Vše o vizionářích

Vše o vizionářích Vstoupit do speciálu

Největší automobilový trh světa se poprvé po 20 letech propadl. Úspěch Škody je v Číně výjimkou

Největší automobilový trh světa se poprvé po 20 letech propadl. Úspěch Škody je v Číně výjimkou
Škoda Kodiaq GT určená pro čínský trh
• 
ZDROJ: Škoda Auto
Jiří Liebreich

Jiří Liebreich

Zpomalení čínské ekonomiky i obchodní válka s USA se citelně podepsaly na čínském trhu s osobními automobily. Počet prodaných vozů na největším světovém odbytišti se snížil poprvé za posledních dvacet let. Oproti roku 2017 nakoupili spotřebitelé nejlidnatější země světa o šest procent méně aut, tedy necelých 23 milionů. 

Nižší poptávku po autech s benzinovým motorem by prý měl kompenzovat vyšší zájem o elektromobily, oznámil to Čínský svaz osobních automobilů, který pro letošek očekává stagnaci trhu. Výrazně pesimističtěji vyhlíží rok 2019 analytici Goldman Sachs, ti předvídají sedmiprocentní pokles trhu.

Neúspěšný loňský rok se nevyhnul ani největší světové automobilce Volkswagen. Odbyt vozů v Číně se Němcům snížil poprvé od roku 1990: o dvě procenta na 3,1 milionu vozů. Desetiprocentní pokles už oznámil i americký výrobce General Motors, jenž prodal 3,6 milionu aut. Mezi řadu dalších automobilek s obdobnými výsledky nepatří česká Škoda Auto. Na největším trhu Škody vzrostly dodávky o necelých pět procent na 341 tisíc vozů.

„Jedná se o rekord na trhu. Čína je zároveň jediným trhem, kde nabízíme celkem čtyři modely v segmentu SUV. Pokračujeme tak v posilování naší přítomnosti napříč segmenty a i pro tento rok chystáme na čínském trhu další modelové novinky,“ řekl deníku E15 Zdeněk Štěpánek, mluvčí Škody Auto.

„Firmě se zatím daří využívat své image automobilky s dlouhou historií, což mají čínští zákazníci obecně rádi, dobře funguje i tamější marketing. Jestli ale bude trh klesat i nadále, vliv to na Škodu mít jistě bude, vždyť Čína tvoří více než třetinu prodejů automobilky,“ okomentoval David Bureš, redaktor portálu Auto.cz. Vedle poklesu čínské ekonomiky a obchodní války s USA vidí jako možný důvod horších prodejů i oblibu Číňanů ve službách umožňujících sdílení automobilů.

Reportáž: Den ve výcvikovém centru aerolinky Emirates

Následky neúspěšného roku pocítí jako jedni z prvních zaměstnanci největší britské automobilky Jaguar Land Rover. Mimo jiné i kvůli padesátiprocentnímu poklesu čínských prodejů v posledních měsících se automobilka chystá propustit pět tisíc zaměstnanců v Británii, napsala BBC. Čína je pro firmu největším a zároveň i nejziskovějším trhem.

Asijská velmoc proto letos plánuje zavést opatření na podporu domácí poptávky, mimo jiné i po automobilech. Místopředsedu Národní rozvojové a reformní komise Ning Ťi-če citovala státní televize CCTV. Opatření prý budou součástí širší snahy o posílení domácí spotřeby v Číně, která je druhou největší ekonomikou světa po Spojených státech.

Čína postaví svou první podvodní rychlotrať, těžit z ní bude i Boeing
Na Ruzyni budou dál fungovat trestané směnárny, letišti postupně zaplatí přes miliardu

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!