Čína postaví svou první podvodní rychlotrať, těžit z ní bude i Boeing
Pekingské úřady definitivně schválily studii proveditelnosti dlouho plánované a unikátní vysokorychlostní tratě Jung-Čou. Čína dnes patří k železničním velmocím, plánovaná rychlodráha bude ale vůbec první, která v nejlidnatější zemi světa povede částečně pod vodou. Tento šestnáctikilometrový úsek bude součástí téměř osmdesátikilometrové tratě, která má zásadním způsobem zrychlit dopravní spojení mezi největším nákladním přístavem světa jižně od Šanghaje se souostrovím Čou-šan na východním pobřeží – na něm navíc vznikne nový silniční a železniční most spojující místní oblasti.
Zatímco dnes zabere cesta mezi přístavním městem Ning-po a souostrovím Čou-šan téměř pět hodin autobusem nebo polovinu času autem, nová dráha zahrnující sedm zastávek má destinace spojit za pouhých osmdesát minut. Vlaky se zde budou prohánět maximální rychlostí 250 kilometrů za hodinu.
První plány stavby se ve vládních dopravních plánech objevily prvně v roce 2005, díky povolením úřadů mohou Číňané zahájit stavbu v příštím roce. S dokončením projektu, jehož náklady převyšují osmdesát miliard korun, se počítá na rok 2025.
Jedná se o strategickou a jednu z nejpozoruhodnějších čínských oblastí z pohledu byznysu, napsala CNN. Přístavem v Ning-po totiž ročně projde vůbec největší množství nákladu ze všech přístavů světa, souostroví Čou-šan si navíc vybral americký výrobce letadel Boeing pro výstavbu své vůbec první továrny nacházející se mimo území USA. Ta má fungovat od letošního prosince. Až bude dráha hotová, továrna získá výrazně rychlejší spojení s přilehlým souostrovím.
V současnosti představuje nejdelší podvodní železniční tunel 39 kilometrů dlouhý úsek Eurotunelu, jenž spojuje Francii s Velkou Británii. Jeho šestiletá výstavba dokončená v roce 1994 tehdy vyšla na 21 miliard dolarů, čímž výrazně přesáhla plánovanou výši rozpočtu. Rychlovlaky projíždějí v hloubce zhruba čtyřiceti metrů, v nejnižším místě je to až 75 metrů.