Odstavené boeingy nevzlétnou dřív než v listopadu, očekávají investoři

Boeing 737 MAX

Boeing 737 MAX Zdroj: Boeing

Boeing 737 MAX
Boeing 737 MAX
Odstavené letouny 737 MAX aerolinek American Airlines
Boeingy 737 MAX v různých fázích montáže se hromadí i na odstavných plochách kolem továren výrobce
Boeing 737 MAX 8
22
Fotogalerie

Letouny Boeing 737 MAX získají povolení k opětovnému provozu letos v listopadu. K takovému závěru dochází ve své analýze poradenská společnost Bernstein Research. Investoři v anketě Bernsteinu jsou ale ještě podstatně pesimističtější.

Se závěrem poradenské firmy, z jejíž analýzy cituje server Leeham News, souhlasí jen 17 procent ze stovky oslovených investorů. Necelá třetina respondentů očekává, že obnovení provozu a restartu dodávek nových letadel se zákazníci dočkají v prosinci. Celých 42 procent investorů ale odhaduje, že na recertifikaci letadla, bez níž aerolinky nová letadla nepřevezmou, dojde v březnu 2020 nebo ještě později.

Samotné obnovení dodávek ale neznamená, že aerolinky a leasingové společnosti budou mít objednaná a již vyrobená letadla ihned k dispozici. Boeing po březnovém rozhodnutí úřadů o odstavce nezastavil produkci, což znamená, že v areálu výrobního závodu v Rentonu ve státě Washington nyní stoji stovky prakticky dokončených letadel. Ta však ještě budou muset projít úpravami na základě požadavků obnovené certifikace.

Podle Bernstein Research zvládne Boeing doručovat uskladněné MAXy tempem 25 strojů za měsíc. To znamená, že k posledním zákazníkům by se zpožděné letouny při získání certifikace v listopadu dostaly až v prosinci 2020. Společnost Buckingham Research už dříve odhadla, že úpravy a předání již vyrobených nových letounů 737 MAX zaberou podle okolností 13 až 22 měsíců.

Investoři v průměru odhadují, že odškodnění aerolinkám za odstávku již předaných letadel a opožděné dodávky budou Boeing stát nejméně 5,6 miliardy dolarů (129 miliard korun). To je suma, kterou společnost při oznámení hospodářských výsledků za druhé čtvrtletí označila jako náklady na krizi spojenou odstávkou MAXů. Lze očekávat, že výše kompenzací pro konkrétní aerolinky nebudou zveřejněny.

Letadla 737 MAX, která jsou nejprodávanějším modelem Boeingu, byla po celém světě postavena mimo provoz v březnu. Důvodem byly dvě letecké katastrofy s 346 oběťmi na životech. Boeing nyní pracuje na nápravě systému, jehož chyba byla s největší pravděpodobností hlavní příčinou obou nehod.

Prohlédněte si fotogalerii: