Porsche má vážné potíže, krvácí i na klíčových trzích. Roste jen v USA, ty ale zavádějí cla
Legendární automobilka ze Stuttgartu má vážný problém, na který nebyla dlouhé roky zvyklá. Porsche prudce klesají prodeje na trzích, o které se v minulých letech opíralo. Ikonické vozy ztrácejí punc v Číně, kde tamní zákazníci velmi rychle přecházejí k domácím značkám, a také v Německu. Významného navýšení prodejů se podařilo dosáhnout pouze v Severní Americe. USA však zavádějí 25procentní dovozní cla. Budoucí kondice Porsche je tak značně nejistá, což se zrcadlí i ve výrazném propadu akcií výrobce sportovních vozů.
Ten akcionáře příliš nepotěšil, když zveřejnil výsledky za první čtvrtletí tohoto roku. Na světových trzích udal 71 470 vozů, meziročně o osm procent méně. Obzvláště znepokojivá čísla přišla z Číny, největšího trhu s osobními i elektrickými automobily, kde se odbyt propadl dokonce o 42 procent. Porsche se na tamním trhu rozloučilo s pětimístným prodejem, prodalo pouhých 9471 automobilů. Jedná se o nejhorší výsledek od roku 2013.
Doby, kdy značka pro milovníky rychlosti a stylu prodávala v Číně téměř sto tisíc aut ročně, jsou patrně nadobro pryč. Obnovení poptávky generální ředitel Oliver Blume neočekává, v podobném duchu se vyjádřil i bývalý finanční ředitel Lutz Meschke. Opakovaně naznačil, že čínský trh může být pro Porsche ztracený právě kvůli místní konkurenci. Hlavně elektrické modely je schopna nabízet za mnohem nižší ceny. Sama německá automobilka zdůvodňuje propad napjatou ekonomickou situací v Číně, která v posledních letech skutečně bojuje s ochlazenou poptávkou spotřebitelů – a zatím neúspěšně.
Management zasedající ve Stuttgartu má však mnohem více důvodů k vážným obavám. Mezi ně patří i propad odbytu v domácím Německu i v Evropě a vývoj v Americe. V Německu Porsche udalo 7495 aut, o třetinu méně než ve stejném období loni, tedy od ledna do března. Propad násobí vynikající prodeje právě z loňska. Ve zbytku Evropy se aktuální propad zastavil na deseti procentech.
Obzvláště znepokojivé je však pro téměř stoletou značku dění ve Spojených státech, na jediném trhu, kde si výrazně polepšila. USA spolu s Kanadou v případě Porsche tvoří druhý největší trh po Evropě. Automobilce se v regionu podařilo navýšit prodeje o 37 procent na 20 698 vozů. Za na první pohled skvělým výsledkem však nestojí pouze zájem zákazníků, ale také slabé prodeje z loňska, které ovlivnilo zdržení dodávek kvůli jejich prověřování americkými úřady.
Porsche doplácí na cla USA
Zásadním milníkem pro budoucí obchodování v zámoří jsou nově uvalená 25procentní cla na dovoz automobilů. Porsche nemá ve Spojených státech žádné výrobní závody, veškeré vozy dováží z Německa a ze Slovenska, takže ho lze zařadit mezi vůbec nejzranitelnější výrobce vůči novým clům.
Je možné, že automobilka využije část kapacit továrny mateřského koncernu Volkswagen v americkém městě Chattanooga, problém Porsche to však může řešit jen částečně. Konkurence v USA vyrábí, například BMW působí ve Spartanburgu, Mercedes-Benz v Tuscaloose.
Kromě amerického trhu mohlo Porsche v tiskové zprávě uvést znaménko plus, tedy meziroční zlepšení, také v kolonce „zámořské a růstové trhy“. Pod nimi se skrývají Malajsie, Singapur, Austrálie či Saúdská Arábie. Tamní zákazníci nakoupili téměř šestnáct tisíc aut, ne o mnoho méně než Evropané.
Z modelové nabídky se dařilo pouze dvěma modelům, hlavně prodeje Panamery vzrostly o čtvrtinu na 7769 kusů. O čtrnáct procent se zvýšil také odbyt modelu Macan na 23,5 tisíce, z nichž bylo asi šedesát procent plně elektrických. Díky tomu se poměrně výrazně zvýšil podíl čistě elektrických modelů na prodejích, více než každé čtvrté Porsche bylo poháněné baterií. Dalších téměř třináct procent byly plug-in hybridy.
S dalšími modely to má výrobce složitější, třeba spalovací verzi modelu Macan už v Evropě nemůže prodávat, protože vůz nesplňuje směrnice EU o kybernetické bezpečnosti. Ikonického modelu 911 se ve čtvrtletí prodalo 11 390 kusů, meziročně o dvanáct procent méně.
Jakkoliv Porsche nemá na růžích ustláno, obchodní ředitel Matthias Becker mírní napětí. Poptávka zákazníků prý zůstává „na solidní úrovni“, společnost prý navíc investuje do toho, aby mohla pružně reagovat na potřeby zákazníků.
Ani tato slova však investory příliš neuklidnila, akcie Porsche podobně jako dalších automobilek dál výrazně klesají v reakci na obchodní válku. Od začátku roku akcie Porsche odepsaly více než čtvrtinu hodnoty, za poslední rok více než polovinu. Aktuálně se obchodují za asi 43 eur. Potenciální pozitivní impulz by mohla přinést případná dohoda EU a USA, která by vedla ke zmírnění celních bariér.