Převodovky se ve Vrchlabí chytly: Škoda zvedne jejich výrobu o půlku

Výroba převodovky DQ200 ve Vrchlabí

Výroba převodovky DQ200 ve Vrchlabí Zdroj: Skoda Auto

Automobilka Škoda Auto hodlá v závodě Vrchlabí na Trutnovsku ve druhém pololetí letošního roku zvýšit kapacitu výroby převodovek o polovinu ze současných 1000 kusů za den na 1500 kusů za den. Uvedl to mluvčí automobilky Jozef Baláž. Přibližně polovina výroby směřuje pro potřeby Škody Auto, zbytek jde ostatním značkám koncernu Volkswagen.

Výrobu dvouspojkové sedmistupňové převodovky DQ200 zahájil vrchlabský závod po kompletní přestavbě loni v září. Investice do nových či přestavěných hal o rozloze přes čtyři hektary a do výroby činila téměř 4,5 miliardy korun. Před přestavbou vrchlabský závod, jehož historie je dlouhá přes 100 let, montoval automobily, naposledy octavie druhé generace a roomstery.

Aktuální výroba převodovek činí ve dvou až třísměnném provozu přibližně 700 kusů denně a postupně dál roste. „Od června bude z linky sjíždět 1000 převodovek,“ řekl ředitel vrchlabského závodu Ivan Slimák. Dodal, že pro zvýšení kapacity na 1500 převodovek denně se v další části haly nyní instalují nové stroje a technologie.

O výrobě převodovky ve Vrchlabí bylo rozhodnuto na jaře 2011, do té doby byla budoucnost závodu nejasná. „Závod Vrchlabí má pro nás zásadní význam. Stal se důležitým výrobním místem pro celý koncern,“ řekl dnes člen představenstva Škody Auto pro výrobu Michael Oeljeklaus. Vedle Vrchlabí se koncernová převodovka DQ200, která patří mezi nejmodernější v automobilovém průmyslu, vyrábí ještě v závodech v německém Kasselu a v čínském Dalianu.

V souvislosti s výrobou převodovek a ukončením montáže aut nastala ve Vrchlabí redukce personálu. Podle odborů Kovo závod opustilo s finančním vyrovnáním 164 lidí a 108 zaměstnanců přešlo do závodů v Kvasinách a Mladé Boleslavi. Nyní má závod 1000 zaměstnanců a s tímto počtem se počítá i v budoucnu. Aktuálně se na výrobě nyní podílí asi 700 lidí, zbylých 300 se nyní školí a do výroby se zapojí se zvyšováním kapacity na 1500 převodovek.

S rozvojem závodu Škody souvisí i veřejná podpora do zóny Vrchlabí ve výši asi 700 milionů korun. Hlavní část pohltí opravy silnic. Veřejné peníze půjdou i do výkupů pozemků, demolic, terénních úprav, výstavby protipovodňového kanálu. Vrchlabí si s pomocí dotace postaví i nový stadion, protože původní hřiště ustoupilo automobilce.