Škoda je teď skutečným Volkswagenem, prohlásil německý automobilový expert

Studie Škoda VisionS, kterou automobilka představila 1. března na 86. mezinárodním autosalonu v Ženevě.

Studie Škoda VisionS, kterou automobilka představila 1. března na 86. mezinárodním autosalonu v Ženevě. Zdroj: CTK

Nákresy SUV Škoda Kodiaq
Nákresy SUV Škoda Kodiaq
Testování Škody Kodiaq v Praze
Ze Škody Kodiaq zatím známe jen podobu loga na zádi vozu
kampaň Škoda Kodiaq
22
Fotogalerie
Když před 25 lety vstoupil německý koncern Volkswagen do mladoboleslavské automobilky Škoda, nikdo netušil, jakého úspěchu česká značka během několika málo let dosáhne. Automobily z bývalého východního bloku byly tehdy považovány za nespolehlivé rezavé šunky.

Státní automobilka Škoda byla začátkem devadesátých let ztrátová. Vyráběla méně než 200 tisíc vozů Favorit ročně a zaměstnávala asi 21 tisíc lidí. „Tohle my děláme se čtyřmi tisíci lidí,“ řekl tehdy k produktivitě českého podniku manažer jedné americké automobilové značky.

Dnes vyrábí Škoda více než milion aut ročně. A časy, kdy se snažila etablovat jako levná značka pro méně náročné zákazníky, jsou dávno pryč. Nyní je Škoda podle německého odborníka na automobilový průmysl Ferdinanda Dudenhöffera srovnatelná nejen se značkami jako je Ford nebo Opel, ale dokonce i s vlajkovou značkou mateřského koncernu VW.

Škoda pohlcuje matku

„Dalo by se říct, že dcera Škoda pohlcuje svou matku,“ řekl Dudenhöffer agentuře DPA. „Skutečný Volkswagen, tedy čistá kvalita a dobrý poměr cena-výkon, to je Škoda,“ dodal.

Československo bylo po pádu komunismu považováno za bránu ke slibnému automobilovému trhu ve střední a východní Evropě. Škoda přitom málem skončila nikoli v německých, ale ve francouzských rukou. O automobilku měl totiž začátkem 90. let zájem i francouzský Renault, který chtěl využít její levné pracovní síly k výrobě malých automobilů.

Představení studie Škoda VisionS

Tehdejší český premiér Petr Pithart v jednom z rozhovorů s DPA řekl, že výběr Volkswagenu byl vzhledem k antipatiím vůči Německu riskantním krokem, který označil za „politickou sebevraždu“.

Něco takového je už dnes nepředstavitelné. Škoda se vypracovala v globální značku, jejímž největším trhem už není Česká republika, nýbrž Čína. Když letos v březnu čínský prezident Si Ťin-pching navštívil Prahu, bylo podepsáno mimo jiné memorandum o společných investicích automobilky Škoda Auto s čínským partnerem SAIC Motor.

Zaměření na rozvíjející se trhy, jako je Čína, Indie a Rusko, je podle Dudenhöffera naprosto správným krokem. „Tato značka má potenciál a byla by velká škoda jej nevyužít,“ řekl Dudenhöffer. Doporučil dokonce, aby Volkswagen po skandálu s falšováním testů emisí zvážil možnost uvedení automobilů Škoda na americký trh. „Škoda nemá v USA na rozdíl od značky VW vypálený cejch,“ upozornil.

Americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září obvinila Volkswagen, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 tisíc vozů.

Před 25 lety se Škoda stala součástí koncernu Volkswagen
Před 25 lety, 16. dubna 1991, byla v Praze uzavřena dohoda o převodu peněz (620 milionů marek, tehdy více než 11 miliard korun) firmy Volkswagen do nové československo-německé akciové společnosti, čímž prakticky začala fungovat nynější Škoda Auto. Dohodě předcházelo vládní rozhodnutí z 9. prosince 1990 o prodeji české automobilky koncernu Volkswagen, ale také i dohoda s plzeňským koncernem Škoda o převodu vlastnických práv ochranné známky Škoda na automobilku, která získal právo užívat značku i symbol okřídleného šípu výhradně na osobní automobily a odvozené modifikace, součástky a příslušenství.
Vládní rozhodnutí o prodeji mladoboleslavské automobilky Volkswagenu významně ovlivnilo další vývoj českého automobilového průmyslu a v podstatě celé ekonomiky. Vláda tehdy ve finále rozhodovala mezi nabídkami VW a francouzského Renaultu. Hlavní smlouvu o ustavení automobilové akciové společnosti Škoda podepsali představitelé české vlády a firem Škoda a Volkswagen 28. března 1991, kdy také prezident koncernu VW Carl Hahn potvrdil výši investic devět miliard marek do roku 2000. Nyní je Škoda Auto tahounem českého exportu a dlouhodobě patří k nejvýkonnějším českým průmyslovým firmám.
V komunistickém Československu automobilka Škoda vyráběla osobní vozy hojně rozšířené ve většině tehdejších satelitů Sovětského svazu. Popularita zastaralých automobilů však byla dána především absencí konkurence v uzavřeném světě tehdejšího sovětského impéria.
Po pádu komunistického režimu bylo jasné, že v otevřené ekonomice nemá firma příliš šancí uspět, byť v té době již vyráběla nový model modernější koncepce Favorit. Proto vláda v roce 1990 začala pro automobilku hledat silného zahraničního partnera. Kromě výše investic bylo jednou z rozhodujících podmínek privatizace zachování tradiční značky Škoda.
Z původních 24 a později 12 možných partnerů vybrala v srpnu 1990 koncern VW a francouzsko-švédské konsorcium Renault/Volvo. V prosinci 1990 se vláda na doporučení hospodářské rady přiklonila k variantě spolupráce s Volkswagenem.
Rozhodnutí bylo tehdy citlivě vnímáno veřejností a vzbudilo řadu nesouhlasných reakcí i vlnu emocí. V té době totiž panovaly v zemi různé obavy z ekonomicky silného souseda a zvláště mezi starší generací hrály roli i vzpomínky na německou okupaci. Rovněž byl rozšířen názor, že západní kapitál vstupuje do českých podniků proto, aby je zavřel a zbavil se tak konkurence.
Vláda se pro VW rozhodla především díky přislíbeným investicím. V březnu 1991, kdy byla podepsána smlouva o ustavení společné automobilové společnosti, se VW zavázal k miliardovým investicím, mimo jiné k výstavbě nové motorárny. Ze strany VW prý výrazně ovlivnil rozhodnutí koupit mladoboleslavskou firmu kromě potenciálu nově otevřených trhů i úspěšný model Favorit.
V rámci koncernu se Škoda rychle modernizovala a začala se zbavovat nelichotivé pověsti, kterou měla na západoevropských trzích. Prvním výsledkem spojení Škodovky s VW byl model Škoda Felicia, následovaly octavie, fabie a superby, jejichž názvy s výjimkou fabie odkazují na úspěšné modely minulosti. Nyní firma vyrábí šest modelových řad (Fabia, Octavia, Superb, Yeti, Rapid, Citigo; výrobu řady Roomster ukončila loni, nyní chystá SUV) a je i v rámci koncernu významným výrobcem motorů a převodovek.
Volkswagen do rozjezdu Škody Auto investoval značné sumy, další potřebný kapitál na investice do rozvoje si firma vydělala či vypůjčila sama. Automobilku také formou investičních pobídek podporuje český stát. Pobídky sehrály roli například v rozhodnutí vybudovat slíbenou motorárnu, od jejíž stavby chtěl VW v polovině 90. let v době hospodářské recese odstoupit (mnozí komentátoři poté varovali před ztrátou identity značky), nebo při rozšíření závodu v Kvasinách. Rozmach automobilky, která například nyní chystá miliardové investice v Číně, také pomohl rozvoji či vzniku mnoha dodavatelských firem, které poskytují významnou část pracovních míst v průmyslu.