Škoda otevřela centrum pro vývoj motorů. Stavba za miliardu trvala dva roky

Automobilka Škoda Auto 4. září v Mladé Boleslavi otevřela nové centrum pro vývoj a testování agregátů za 45 milionů eur (zhruba 1,2 miliardy korun). V centru vzniklo 21 nových zkušebních stanic pro testování motorů a komponentů.

Automobilka Škoda Auto 4. září v Mladé Boleslavi otevřela nové centrum pro vývoj a testování agregátů za 45 milionů eur (zhruba 1,2 miliardy korun). V centru vzniklo 21 nových zkušebních stanic pro testování motorů a komponentů. Zdroj: CTK

Zleva ministr financí Andrej Babiš, předseda představenstva Škody Auto Winfried Vahland a předseda odborů automobilky Jaroslav Povšík při slavnostním otevření motorového centra Škody Auto 4. září v Mladé Boleslavi.
Prospekt v rukách ministra financí Andreje Babiše při slavnostním otevření motorového centra Škody Auto 4. září v Mladé Boleslavi.
Automobilka Škoda Auto 4. září v Mladé Boleslavi otevřela nové centrum pro vývoj a testování agregátů za 45 milionů eur (zhruba 1,2 miliardy korun). V centru vzniklo 21 nových zkušebních stanic pro testování motorů a komponentů.
Automobilka Škoda Auto 4. září v Mladé Boleslavi otevřela nové centrum pro vývoj a testování agregátů za 45 milionů eur (zhruba 1,2 miliardy korun). V centru vzniklo 21 nových zkušebních stanic pro testování motorů a komponentů.
Automobilka Škoda Auto 4. září v Mladé Boleslavi otevřela nové centrum pro vývoj a testování agregátů za 45 milionů eur (zhruba 1,2 miliardy korun). V centru vzniklo 21 nových zkušebních stanic pro testování motorů a komponentů.
8
Fotogalerie
Automobilka Škoda Auto dnes v Mladé Boleslavi otevřela nové centrum pro vývoj a testování agregátů za 45 milionů eur (zhruba 1,2 miliardy korun). V centru vzniklo 21 nových zkušebních stanic pro testování motorů a komponentů, výstavba trvala téměř dva roky.

Motorové centrum vzniklo v současném areálu technického a vývojového centra v Mladé Boleslavi-Česaně. Pracovat v něm bude asi 300 lidí, většinou z řad nynějšího personálu. Vzhledem k tomu, že se stavělo v záplavové zóně, musela firma projekt přizpůsobit, stavba například stojí na pilířích.

Škoda Auto je jedinou automobilkou, která v Česku automobily nejen vyrábí, ale také vyvíjí. Od roku 1991 investovala v zemi více než 280 miliard korun. Všechny vozy vyvíjí v Mladé Boleslavi, tedy jak vozy pro tuzemskou výrobu, tak auta, která sjíždí z linek v zahraničních závodech.

Nyní se česká automobilka v rámci koncernu podílí na vývoji brzd, převodovek, motorů a komponent. Vedle testování nových motorů připravovaných pro sériovou výrobu bude v novém centru možné provádět i náročné dynamické testy, využívat je bude například tým Škoda Motosport. Agregáty se budou testovat také pro nejrůznější zahraniční trhy a pro různé druhy paliv. Nyní se zde vyvíjí všechny druhy benzinových motorů, podle vedoucího vývoje agregátů Martina Hrdličky se bude v centru vyvíjet také turbo motor 1,0 TSI.

Modelový příklad privatizace, hodnotí Škodovku Babiš

Podle ministra financi Andreje Babiše je mladoboleslavská automobilka modelový příklad úspěšné privatizace, uvedl ale, že Česko není na investice připraveno kvůli nedostatečné infrastruktuře.

„Vždycky říkám, že potřebujeme do Středočeského kraje hlavně výzkum a inovace, takže tady se to podařilo a myslím, že to bude ku prospěchu celého regionu na dlouhá léta,“ řekl ČTK středočeský hejtman Miloš Petera (ČSSD). Podle něj se nyní jedná o prodloužení obchvatu Mladé Boleslavi nebo o rozšíření hlavní komunikace napříč Mladou Boleslaví. „Měla by se rozšířit, aby se netvořily zácpy při výměnách směn automobilky,“ řekl Petera.

Automobilka v Mladé Boleslavi disponuje čtvrtým největším vývojovým centrem v koncernu Volkswagen.

Letos v prvním pololetí dodala Škoda zákazníkům 522 500 vozů, o 12,5 procenta více než loni ve stejném období. V tomto roce by měla poprvé prodat přes milion vozů.

Vývoj motorů od roku 1899
Výroba motorů začala v Mladé Boleslavi v roce 1899. Čtyři roky po založení podniku, který se zpočátku věnoval výrobě jízdních kol, vybavili jeho zakladatelé Václav Laurin a Václav Klement (L&K) poprvé jízdní kolo pomocným motorem a vznikla takzvaná motocykleta. Pro pohon těchto jednostopých vozidel se tehdy vyráběly jednoválcové motory o výkonu 1,25 nebo 1,75 koňských sil. Dosud vyrobila automobilka zhruba 11,6 milionu motorů.