Škoda se snaží vybřednout z indické mizérie, chystá návrat fabie

Výroba Škody v Indii

Výroba Škody v Indii Zdroj: Skoda-auto.com

Mladoboleslavská Škoda Auto sice hlásí rekordní výsledky, v Indii se jí ale dlouhodobě nedaří. Loni v miliardové zemi prodala jen patnáct a půl tisíce nových vozů, vedení automobilky proto zahájilo sérii ozdravných opatření. V tamní filiálce vyměnilo část managementu, sjednocuje podobu autosalonů a údajně se chystá vrátit na trh pětidveřový hatchback Fabia, který kvůli slabým prodejům firma stáhla z Indie před dvěma lety.

Nová generace fabie se podle indických médií objeví v showroomech počátkem příštího roku, její nasazení by mělo společnosti pomoci zvýšit tržní podíl. Automobilka nyní v Indii vyrábí a prodává sedany Rapid, Octavia a Superb a SUV Yeti. Prvně jmenovaný vůz je nejúspěšnějším modelem Škody v zemi, naopak z yetiho se stal naprostý propadák.

Fabie má o místo na slunci bojovat s populárními asijskými modely Hyundai i20, Honda Jazz nebo Maruti Suzuki Swift. Její uvedení na indický trh ale Škoda na dotaz serveru E15.cz přímo nepotvrdila.

„V tuto chvíli se soustředíme na nabídku sedanů na tomto trhu, segment hatchbacků intenzivně sledujeme, stejně jako celkové chování trhu,“ uvedl pouze mluvčí podniku Jakub Šulc.

Stejné showroomy

Případný návrat fabie však není jediným opatřením, které má oživit skomírající prodeje. Škodovka také pracuje na renovaci svých autosalonů, kterých je po celé zemi něco přes 70, a údajně při tom zohledňuje i zpětnou vazbu od zákazníků. „Bez ohledu na lokalitu budou mít všechny prodejny stejný vzhled,“ citoval indický server Oncars.in regionálního manažera Maheshe Tiwariho.

Značka prý zároveň urychluje servisní služby a snaží se omezit počty případů, kdy auto vyžaduje stejné opravy. Také údajně zlepšila dostupnosti náhradních dílů pro klíčové dealery. Achillovou patou firmy v Indii totiž kromě cenové politiky byla i poprodejní péče o zákazníky.

Automobilka rovněž nedávno vyměnila část vysokého managementu indické divize. Do jejího vedení přišli noví ředitelé pro marketing, prodej, finance i lidské zdroje.

Propagační video nové indické edice škodovek Zeal:

Škodovka svá auta v Indii vyrábí ve dvou továrnách, v Aurangabadu a v Pune, v zemi investovala kolem 20 miliard korun. Výsledky se však nedostavily, od roku 2001 tam prodala pouhých 204 tisíc vozů. Loni se odbyt propadl na 15 500 aut z předloňských necelých 23 tisíců. Letos pak plánuje nárůst o 15 až 20 procent. Kvůli své nabídce je značka brána v Indii jako prémiová, jenže tržní podíl pro dražší vozy je v zemi minimální, kolem pěti procent.

Indické výsledky jsou přitom v ostrém kontrastu se sousední Čínou, kde podniku loni vzrostl odbyt meziročně o 24 procent na 281 400 aut. Celkově pak největší tuzemská automobilka zvýšila loňské prodeje o téměř 13 procent na 1,037 milionu aut a poprvé ve své 119leté historii překonala milionovou hranici.