Slovensko bojuje o pátou automobilku | E15.cz

Slovensko bojuje o pátou automobilku

Slovensko bojuje o pátou automobilku
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: profimedia.cz

Monika Krupíková

Čínský výrobce elektromobilů Zhidou zvažuje umístění nové automobilky na východě Slovenska. Rozhodnutí by mělo padnout nejpozději začátkem budoucího roku.

„Zvažujeme umístění výroby v Evropě. Jestli se tak stane, půjde o ekonomicky stabilní krajinu jako Slovensko, Rumunsko a podobné země,“ řekl na bratislavském autosalonu viceprezident čínské automobilky Tche-e Sung Chua-tcha.

Jde o první oficiální vyjádření poté, co slovenské Hospodářské noviny přinesly informaci, že čínský výrobce zvažuje nový závod postavit v průmyslovém parku na východním Slovensku.

Od přepravy prezidentů přes výrobu tanků až k supersportu. Prohlédněte si historii značky Praga

Ve hře jsou i Maďarsko, Polsko, Rumunsko i Slovinsko. Záměr postavit závod ve střední Evropě automobilka zveřejnila už loni na podzim. V současnosti se o něm mluví zejména proto, že stát rezervoval pro průmyslový park v Haniske blízko Košic víc než 900 hektarů pozemků, na které má ze zákona předkupní právo.

Jak uvedl Denník N, investor ještě nepotvrdil, že by měl zájem zrovna o tento průmyslový park. Dostupné jsou i další průmyslové parky v blízkosti Košic nebo Prešova.

Rusko jako riziková a nepředvídatelná země? V naší branži to neplatí, říká šéf Hamé

Automobilka Zhidou nemusí být jediným potenciálním investorem. Ministr hospodářství Petr Žiga řekl, že na východu Slovenska jednají s dalšími, asi pěti velkými investory. Zhidou patří do skupiny Zhejiang Geely Holding Group, která vlastní i automobilku Volvo a anglického výrobce sportovních vozů Lotus.

Její model D2 je šestým nejprodávanějším elektromobilem na světě. Evropská centrála pro výrobu sídlí v italským městě Livorne a základna na sdílení elektromobilů má sídlo v Miláně. Společnost zvažuje, že by evropskou centrálu posléze přesunula do nového závodu. Během první fáze by měl závod stát na ploše čtyř hektarů a zaměstnávat 350 lidí. V plánu je vyrábět několik modelových řad, z počátku pravděpodobně dvoumístné s variací sharingu, elektrické autobusy a elektrické dodávky.

Mercedes-Benz NAFA: Koncept malého auta z osmdesátých let, s komfortem třídy S

Vyrábět by se mělo celkem tři tisíce elektromobilů měsíčně. Východ Slovenska je jedním z mála regionů, kde je možné najít dostatečný počet volných pracovníků a kde má automotive slabé zastoupení. Nezaměstnanost v tomto regionu se pohybuje kolem 11 procent, v některých okresech převyšuje i hranici 14 procent. „Myslíme si, že tahle část Slovenska pro nás dokáže poskytnout hodně.“ potvrdil viceprezident společnosti Tche-e Sung Chua-tcha.

V případě, že by se automobilka rozhodla postavit svůj závod na východě Slovenska, byla by vedle Volkswagenu, Kia Motors, PSA Peugeot a Jaguar Land Rover pátým výrobcem osobních aut na Slovensku.

PPF dokončila nákup plzeňské Škody Transportation
OBRAZEM: Miliardy spláchnuté do Rýna? Němci nakonec udělali z jaderné elektrárny lunapark
Levná práce v Česku? Na německé mzdy české firmy nevydělají
Glosa Jany Havligerové: Není se čím chlubit

Autor: Monika Krupíková
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!