Strojaři: Kanál Dunaj - Odra - Labe dá práci 70 tisícům lidí

Ústí řeky Moravy do Dunaje. Zde by podle jedné varianty kanál začínal

Ústí řeky Moravy do Dunaje. Zde by podle jedné varianty kanál začínal Zdroj: wikimedia.org

Národní strojírenský klastr (NSK) podporuje vypracování studie proveditelnosti vodního koridoru Dunaj - Odra - Labe, na niž by podle ministerstva dopravy měla být vypsána soutěž do konce roku. Spočítal, že stavba kanálu by přinesla na desítky let 60 tisíc pracovních míst spojených přímo s výstavbou díla a dalších nejméně 10 tisíc míst souvisejících s průmyslovým růstem Ostravska. Ministerstvo dopravy pro E15.cz uvedlo, že studie bude, a levnější než plánovaných 25 milionů korun.

„Největší investice do dopravní cesty na území Česka by přinesla zakázky tuzemskému stavebnictví, vyvolala růst poptávky po strojírenských zařízeních a konstrukcích a změnila poměr mezi poptávkou po práci a počtem volných pracovních míst. Raketově by vystřelila atraktivita regionu a pozitivní injekci by postupně dostala i konkurenceschopnost českého strojírenství,“ uvedl prezident NSK Jan Světlík.

Evropa peníze našla

Výstavba 380 kilometrů dlouhého plavebního kanálu by přišla na zhruba 400 miliard korun. „Jsme si vědomi, že se musí vyjednat financování projektu a shoda spolupracujících států, kterých se kanál týká, ale západní Evropa v minulosti podobné zadání vyřešila a mnohé evropské průplavy přinesly dotčeným zemím nemalý prospěch - ekonomický a také v oblasti životního prostředí,“ uvedl Ladislav Mravec, generální manažer klastru.

Podle NSK, jehož členské firmy z velké části sídlí v moravskoslezském regionu, by měla vláda co nejdříve vypsat soutěž na studii proveditelnosti, která bez předsudků a s odbornou garancí posoudí výhodnost průplavu, případně vyvrátí mýty, které projekt opřádají, a vrátí jej do systému transevropské dopravní sítě TEN-T.

„Ministerstvo dopravy předpokládá, že soutěž na studii proveditelnosti vodního koridoru Dunaj - Odra - Labe bude vypsána do konce roku 2014. Náklady na zpracování této studie předpokládáme nižší než bylo navrhovaných 25 milionů korun bez DPH. Chceme maximálně využít výsledky dílčích studií, které už resort k tomuto projektu v minulosti zpracoval,“ řekl na dotaz E15.cz mluvčí misterstva dopravy Tomáš Neřold.

Zastánci i odpůrci

Dlouhodobým zastáncem stavby průplavu je prezident Miloš Zeman. Toho určitě potěšilo, že se s ním ministr Antonín Prachař nakonec dohodl, že bude urychleně zpracována studie proveditelnosti kanálu Dunaj - Odra - Labe. S tím ještě letos v březnu Prachař nesouhlasil, ale změnil názor.

Stavba má i řadu odpůrců. Například podle komise Akademie věd ČR pro životní prostředí projekt nyní nemá ekonomické, sociální ani ekologické zdůvodnění a opodstatnění.

Projekt počítá s pokračováním splavnění Labe prostřednictvím jezu v Děčíně a prohrábkami řeky na německé straně. Dunaj s Odrou by se mohl propojit prostřednictvím splavnění řek Moravy a Bečvy. Západ republiky by se na severojižní cestu napojil prodloužením vodního koridoru z Přerova do Pardubic, kde by se napojil na Labe.

Kanál na sto let staré mapě (černě existující vodní cesty, červeně možné varianty kanálů)Kanál na sto let staré mapě (černě existující vodní cesty, červeně možné varianty kanálů)|wikimedia.orgKanál na sto let staré mapě (černě existující vodní cesty, červeně možné varianty kanálů)