Tesla propustí téměř třetinu svých zaměstnanců v Číně

Tesla Model S,

Tesla Model S, Zdroj: CC BY-NC-SA 2.0: Mike Lau via Flickr

Tesla Motors, americký inovativní výrobce elektromobilů, narazil na nečekané potíže s prodejem svých vozů v Číně. Poté, co o více než 20 procent nesplnil plán prodeje pro rok 2014, propustí z tamního výrobního závodu 180 zaměstnanců.

Šéf Tesly Elon Musk říkal na začátku roku 2014, že by byl spokojen, kdyby ten rok jeho firma prodala v Číně pět tisíc vozů (s prodejem přitom začal až loni v dubnu). Na konci září však měla na kontě jen 2500 prodejů; na konci roku zůstal celkový prodej pod čtyřmi tisíci, tedy daleko za očekáváním Muska i analytiků.

Letos v lednu firma prodala 469 vozů, zhruba stejně jako v listopadu 2014 (471 vozů) a v prosinci (442). Na začátku března pak přišla zpráva o propouštění. Údaj o 180 zaměstnancích, jež přinesl americký deník The Wall Street Journal, pochází z čínských médií; firma sama odmítla počet propuštěných uvést. Loni přitom firma téměř zdvojnásobila počet svých zaměstnanců, když po celém světě na konci roku zaměstnávala přes 11 tisíc lidí ve srovnání s necelými šesti tisíci na konci roku 2013.

Největší trumf automobilky zatím nevychází

Pro Muska a spol. je to hned dvojí nepříjemná zpráva najednou. Zaprvé, neuspokojivé čínské výsledky přispěly k rekordní celkové čtvrtletní ztrátě; v posledním kvartálu roku 2014 přesáhla 108 milionů dolarů. Zadruhé, právě čínský trh by se měl stát největším trumfem firmy. Takový plán dobře ladí i se záměry pekingské vlády: ta chce, aby na konci roku jezdilo po čínských silnicích na půl milionu elektromobilů. Chce tak zredukovat svoji závislost na dovážené ropě.

Jak Peking, tak Musk však mají co dohánět. V roce 2014 se v Číně prodalo na 20 milionů osobních vozů, ale jen 50 tisíc z nich bylo na elektrický pohon; a z toho počtu jen necelých osm procent prodala Tesla.

Obavy z nedostatečně husté sítě

Největším problémem přitom v Číně není relativně vysoká cena (nejlevnější teslu pořídíte za 110 tisíc dolarů, kdežto v USA za 80 tisíc). Jsou jím obavy z nedostatečně husté sítě dobíjecích stanic. Zatímco americký model počítá s nabíječkou umístěnou obvykle v technických prostorách rodinných domů, obrovská hustota obyvatel v čínských aglomeracích znamená, že většina potenciálních zákazníků Tesly bydlí v činžácích; nabíječky tak není kam umístit.

Musk přesto tvrdí, že pomalejší postup v Číně budoucnost jeho firmy nijak nepoškozuje. „Měli bychom slibnou budoucnost, i kdyby se v Číně neprodal jediný vůz,“ citoval jej Wall Street Journal. Yale Čang, šéf analytické firmy Automotive Foresight, se však domnívá, že „většina potenciálních zákazníků Tesly bude považovat zprávu o propouštění jako signál, že ve firmě není něco v pořádku“.