Podrobnou pololetní výsledkovou zprávu firma zveřejní příští týden ve čtvrtek. Po očištění o mimořádné položky činil pololetní provozní zisk Volkswagenu 5,3 miliardy eur. Oproti stejnému období před rokem to je propad o 22 procent.
Mimořádné náklady, které činí zmíněných 2,2 miliardy eur, souvisejí především s právními spory, které firmě hrozí hlavně v Severní Americe. Volkswagen si dal kvůli nákladům spojeným s řešením emisní aféry už dříve stranou 18 miliard dolarů.
Nečekaně lepší výsledky za prvních šest měsíců roku jsou podle některých analytiků náznakem, že zotavování z rozsáhlé emisní aféry již možná nabírá na síle. Akcie firmy po dnešním sdělení zamířily vzhůru a přidávaly více než pět procent. „Dnešní tisková zpráva zahajuje posun správným směrem,“ uvedli podle agentury Reuters v komentáři analytici společnosti Barclays.
Volkswagen uvedl, že na lepším provozním výsledku se podílela stejnojmenná značka Volkswagen, růst na automobilovém trhu v Evropě, snižování nákladů a návrat zakázek na velké firemní flotily.
Obtížná situace ale nadále panuje především v Jižní Americe a v Rusku a problémem jsou také kolísavé směnné kurzy. Koncern, do kterého patří i mladoboleslavská Škoda Auto, tudíž nadále předpokládá, že příjmy celé skupiny se za celý rok o pět procent sníží.
Volkswagen se v USA i jinde potýká s následky skandálu kolem manipulace s měřením emisí. Aféra propukla loni v září, když americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že jenom v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 tisíc vozů.
Letos v červnu koncern přistoupil na to, že za urovnání vládních a spotřebitelských žalob souvisejících se skandálem v USA zaplatí až 15,3 miliardy dolarů.
Nedávno zažalovaly Volkswagen i jeho divize Audi a Porsche kvůli tomuto skandálu americké státy New York, Massachusetts a Maryland.