Facebooku se podařilo zpeněžit mobily, zisk přesto propadl

Facebook se jeví jako rychlejší forma komunikace než email.

Facebook se jeví jako rychlejší forma komunikace než email. Zdroj: Profimedia

Smíšené pocity u investorů vyvolaly výsledky Facebooku za poslední loňský kvartál. Největší sociální síti světa sice prudce stouply tržby – meziročně o 40 procent na 1,59 miliardy dolarů, zisk ale meziročně klesl kvůli růstu provozních nákladů. Facebooku se podařilo lépe uchytit na poli mobilní reklamy, což část analytiků označuje za příslib, část ale čekala ještě víc. Reakcí byl nejprve pokles akcií firmy o víc než 8 procent, později přišla korekce a zmírnění ztráty na zhruba 3 procenta.

Investoři měli dlouho pochybnosti o podnikatelské strategii Facebooku, která podle nich nebrala příliš zřetel na zpeněžení mobilních přístupů. Počet připojení k Facebooku přes mobilní telefony přitom už podle šéfa společnosti Marka Zuckerberga překonal přístupy přes počítače.

Facebook proto potřeboval přesvědčit, že na sebe umí navázat mobilní inzerci. Ta je aktuálně v rámci marketingu vůbec nejdynamičtější - výzkumná společnost EMarketer odhaduje, že trh s mobilní reklamou v USA letos vzroste o 82 procent. Hlavním hráčem na tomto poli je Google, který má pod sebou přes polovinu mobilní inzerce, Facebooku se ale daří ukrajovat svůj zhruba desetinový díl.

Podle analytiků agentury Reuters má největší podíl na kvartálním růstu tržeb Facebooku právě úspěch online reklamních služeb, zejména mobilní reklamy. Firma také zavedla cílené směrování reklam podle historie uživatelských webových prohlížečů.

Reklamní tržby ve čtvrtém čtvrtletí vzrostly o 41 procent na 1,33 miliardy dolarů. Podíl mobilní reklamy na celkových reklamních příjmech se zvýšil na 23 procent ze 14 procent ve třetím čtvrtletí. Někteří analytici ale čekali ještě víc, třeba JPMorgan očekávala nárůst podílu na 27 procent.

Zisk Facebooku prudce propadl, investice se ale mohou zhodnotit

Na poklesu akcií se pak zřejmě projevila i čísla o zisku. Vyšší příjmy z reklamy zatím vyvažují vyšší provozní výdaje. V období mezi říjnem a prosincem Facebook zaznamenal zisk 64 milionů dolarů, tedy tři centy na akcii. Ve stejném období předešlého roku dosáhl zisk 302 milionů dolarů (14 centů na akcii).

Vývoj akcií Facebooku

Vývoj akcií Facebooku (finanzen.net)Vývoj akcií Facebooku (finanzen.net) | finanzen.net

Na snížení zisku Facebooku se projevily rostoucí provozní náklady, které ve čtvrtletí stouply o 82 procent na více než miliardu dolarů. A Zuckerberg je plánuje navyšovat dále. Facebook pracuje na různých nových službách – nedávno například v USA spustil volání zdarma mezi uživateli sítě, zlepšuje své mobilní aplikace a ambice má také na poli vyhledávaní.

Facebook proto výrazně posiluje personál. „Nechceme letos maximalizovat zisk, chceme ale budovat firmu tak, aby byla dlouhodobě úspěšná,“ uvedl k tomu Zuckerberg. Investorům tak naznačil, že by měli snížit svoje prognózy nejbližších zisků.

„Pokud se investice správně provedou, měly by se v budoucnu projevit v růstu zisku. Wall Street odpouští vyšší výdaje v období expanze, když se vyvíjejí nové produkty. Dokud porostou tržby, investoři budou věřit, že se časem promění také v zisk,“ poznamenal k tomu pro server Bloomberg Adam Schneiberg z BTR Capital Management.