JCDecaux půjde proti státu. Česku hrozí další miliardová arbitráž

JCDecaux půjde proti státu. Česku hrozí další miliardová arbitráž

JCDecaux půjde proti státu. Česku hrozí další miliardová arbitráž Zdroj: Profimedia

JCDecaux půjde proti státu. Česku hrozí další miliardová arbitráž
JCDecaux půjde proti státu. Česku hrozí další miliardová arbitráž
Reklamní plochy ve vlastnictví DPP.
Reklamní plochy v Praze.
Spor o reklamní plochy ve vlastnictví DPP.
7
Fotogalerie

Celosvětová jednička v outdoorové reklamě, společnost JCDecaux, nejspíš požene Českou republiku k mezinárodnímu rozhodčímu tribunálu. Ve sporu týkajícím se společnosti Rencar může jít až o 40 milionů eur, v přepočtu přes miliardu korun.

Alespoň na tuto částku vypočítává JCDecaux škody, které měly firmě  vzniknout jednáním české strany. Odvolává se přitom na bilaterální dohodu o ochraně investic mezi Českem, Francií a Rakouskem z roku 1990.

„JCDecaux učinila první krok pro arbitrážní řízení, tedy pozvala k diskuzím ohledně nároku Českou republiku,“ potvrdil mediální zástupce JCDecaux pro ČR Jiří Chvojka.

Věc potvrdilo i ministerstvo financí, které má za Českou republiku arbitrážní spory na starost. „Obdrželi jsme předžalobní výzvu společnosti JCDecaux, se kterou se v tuto chvíli seznamujeme. Nyní běží lhůta na smírčí řešení sporu v obvyklé délce šesti měsíců. Teprve po ní je možné případně zahájit mezinárodní arbitráž,“ uvedl mluvčí úřadu Zdeněk Vojtěch.

„Jsem upřímně šokován situací, ale s ohledem na zájmy našich akcionářů nemáme jinou možnost než chránit naše investice a vynutit si svá práva. Stále ovšem doufáme, že Česká republika uzná naše legitimní požadavky a že najdeme smírné řešení,“ uvedl ředitel společnosti JCDecaux Jean-François Decaux. 

Důvodem sporu je dlouholeté partnerství mezi společností Rencar a Dopravním podnikem hlavního města Prahy (DPP). Ten v roce 1990 Rencar založil a v roce 2001 právě společnosti JCDecaux prodal. Od roku 1997 pak obě firmy spolupracovaly na základě smlouvy, na jejímž základě měl Rencar pronajaty desítky tisíc ploch v MHD.

Nyní JCD tvrdí, že po osmnácti letech úspěšné spolupráce, změnil Dopravní podnik svůj názor a dohodu chce zrušit s tím, že je formulována „příliš vágně“. 

DPP už dříve uvedl, že smlouva je neplatná a právě o to se obě firmy již soudí. S názorem dopravního podniku se přitom ztotožnil i obvodní soud pro Prahu 9. Společnost JCDecaux se proti rozhodnutí odvolala. Vše se tak má řešit také u pražského městského soudu. 

Podle dřívějšího vyjádření ředitele DPP Petra Witowského se Rencar snažil mediálními výstupy dotlačit podnik k tomu, aby pokračoval v plnění smlouvy. JCDecaux tvrdí, že DPP umožnil třetím stranám, aby jeho reklamní plochy využívaly a Rencar na ně nepustily. V důsledku toho pak měl Rencar přijít o 40 milionů euro. „Společnost JCDecaux má v Rencar majoritu, a navíc od roku 2015 odmítá DPP vyplácet dividendu. Není nám jasné, jakou zmařenou investici má společnost JCDecaux na mysli, když v době nákupu podílu ve společnosti Rencar od DPP měla jistotu užívání reklamních prostor v MHD pouze do roku 2015. Po celou tuto dobu je využívala, i když neoprávněně. Jsme plně připraveni v případné arbitráži vůči ČR poskytnout státu maximální součinnost a pomoc, “ reagoval šéf DPP Peter Witowski pro E15.