Sledovanost prezidentských projevů od Zemanova nástupu silně klesá

Miloš Zeman

Miloš Zeman Zdroj: ctk

Sledovanost televizních prezidentských projevů za Miloše Zemana proti předchozí době výrazně klesla. Server datovazurnalistika.cz to uvedl s využitím dat elektronického měření. Zájem diváků podle analýzy serveru oslabují přesuny času, změny míst i měnící se televize a jejich kanály, které projevy vysílají.

Poslední novoroční projev Zemanova předchůdce ve funkci Václava Klause v roce 2013 sledovalo na dvou kanálech České televize (ČT), na Nově a Primě víc než 2,1 milionu diváků. Projev tam měl podobnou sledovanost jako v předchozích dvou letech. Na první Zemanovo vánoční poselství koncem roku 2013 se na ČT a Nově podívalo o 860 tisíc lidí méně.

Po 1,27 milionu diváků v roce 2013, kdy Zemanovo vánoční poselství vysílala ČT1 a Nova, se sledovanost na ČT24 a Nově předloni snížila na zhruba 800 tisíc a loni stoupla nad 1,3 milionu diváků, vyplývá z dat serveru. Například Klausův nejsledovanější novoroční projev v roce 2006 přitom na ČT1, Nově a Primě vidělo 2,9 milionu lidí.

„V roce 2013 si média všimla velkého propadu ve sledovanosti a otevřeně se psalo o Zemanově televizním vystoupení jako o propadáku - v porovnání s projevy jeho předchůdců. O Vánocích 2014 se prezidentovo poselství propadlo ještě níže a jeho poslední promluva k občanům v roce 2015 se ve sledovanosti jen mírně vyhoupla nad rok 2013, ačkoli ho vysílaly hned tři televize: ČT, Nova a Barrandov,“ píše datovazurnalistika.cz.

Sledovanost prezidentských projevů

Podle analýzy serveru mohou Zemanovi u diváků škodit i jeho „vrtochy“ spojené s jistou chaotičností. První projev předtáčela ČT, druhý Nova a loňské vánoční poselství natáčela Nova a televize ho vysílaly v přímém přenosu. Mění se místa, odkud Zeman k občanům promlouvá, namísto Sloupové síně zámku v Lánech se naposledy natáčelo v Masarykově pracovně, upozornil server.

Hrad podle analýzy nedostatečně komunikuje s médii a leckdy není jisté, které televize, případně kanály, budou projev vysílat. „Může to budit dojem amatérismu, stejně jako když hned první Zemanův projev v roce 2013 a s ním spojenou zásadní změnu termínu z 1. ledna na 26. prosince ohlásila prezidentská kancelář dost pozdě a nepříjemně zaskočené televize, jichž se to dotýkalo, byly nuceny na poslední chvíli měnit vánoční program,“ uvedl server.

Komentář: Hledání Vánoc v prezidentově vánočním poselství