V Brně vznikají významné světové aplikace pro chytré televize

Děláme televizní aplikace pro celý svět. Vedení brněnské firmy Mautilus.

Děláme televizní aplikace pro celý svět. Vedení brněnské firmy Mautilus.

Nástup dominantních mobilních platforem iOS a Android podle svých slov poněkud zmeškali. I když už se jim to podařilo napravit a mezi jejich zákazníky v této oblasti patří i taková jména jako ABB, Barum, Český rozhlas, CME, Continental, Nokia, T-Mobile či Siemens, věří, že v případě aplikací pro chytré televize už stejnou chybu neudělají. Z brněnské společnosti Mautilus tak putují aplikace k velkým zákazníkům do celého světa.

„Trochu nám utekl nástup iPhonu a Androidu a u televizí jsme si řekli, že takovou chybu neuděláme a budeme u toho hned od začátku,“ popisuje v rozhovoru pro E15.cz technologický šéf společnosti Mautilus Petr Mazanec. Společně s kolegy dlouho vyvíjel pro dnes již prakticky mrtvý Symbian, dnes už se ale 9 lidí z celkového počtu 25 vývojářů zabývá tvorbou aplikací pro nastupující chytré televize.

Brněnská firma do byznysu s aplikacemi pro novou generaci televizí skutečně naskakuje brzy. V Česku se podobnými projekty zabývají zhruba 4 společnosti, většinou pro ně ale tato aktivita nepředstavuje hlavní zdroj příjmů. Mautilus se naopak zaměřil na významné a velké klienty z celého světa a výdělky z aplikací pro chytré televize už tak tvoří polovinu z jeho celkových příjmů.

Olympijská aplikace a další

Mautilus jen za loňský rok vytvořil 15 velkých televizních aplikací a drtivá většina z nich byla pro zahraniční klienty. „O klientech bohužel většinou nemůžeme mluvit, protože si to nepřejí. Jsme taková síla na pozadí,“ říká Mazanec. Často se ale jedná o velké mediální domy, televizní a rozhlasové společnosti a vydavatele ve Velké Británii, Kanadě, Španělsku, Turecku, Spojených arabských emirátech a nově i v Saudské Arábii a Mexiku.

„Reference můžeme použít při jednání s novými zákazníky, ale veřejně příliš ne,“ konstatuje technologický šéf Mautilu. Naťuknout může ale to, že jeho firma vyvíjela aplikaci pro i olympijské hry.

Na českém trhu prozatím tolik příležitostí není, protože podle Mazancových slov „není tak daleko a počet chytrých televizí mezi uživateli ještě není veliký“. Jeho společnost nicméně spolupracuje na vývoji aplikace Voyo pro skupinu CME (vlastník Novy) a začíná spolupracovat rovněž s Českým rozhlasem.

V Mautilu na aplikacích pro chytré televize pracuje 9 vyvýjořů.V Mautilu na aplikacích pro chytré televize pracuje 9 vyvýjořů.

Pro tuzemský veřejnoprávní rozhlas vzniká například televizní aplikace spojená s připravovanou stanicí pro děti. Z velké části půjde o jednoduché hry a hříčky, což je jedna z oblastí aplikací, které se na chytrých televizorech objevují nejčastěji. Stále populárnějšími se rovněž stávají programy, které nezabírají celou plochu obrazovky, ale pouze její část. Díky tomu je možné zobrazovat doprovodný program, například zpravodajský servis či výsledky sportovních utkání a podobně.

Zdaleka nejrozšířenějšími aplikacemi jsou nicméně všemožné online videopůjčovny typu „nováckého“ Voyo, kterých už po celém světě existuje nemalé množství. „Největšími zadavateli aplikací pro chytré televize jsou jednoznačně šiřitelé video obsahu,“ popisuje Mazanec. Tyto půjčovny a obsah na vyžádání mají různé obchodní modely, podle Mazance je ale problém řady z nich v tom v malém množství a nízké atraktivitě nabízených titulů.

Zatím žádné miliony uživatelů

Šanci zaujmout na velkých obrazovkách, které tvoří středobod většiny domácností, vidí také tradiční média. „V této oblasti už chystáme 2 velké projekty,“ naznačuje Mazanec. Jako příklad ukazuje aplikaci britské BBC, která umí o zprávách informovat několika různými způsoby.

Firmy s novým druhem televizí často spíše experimentují. Objevují se třeba aplikace, jež umožňují vyhledávání dopravních spojů, a zajímavý projekt spustila velká realitní kancelář. Ta aplikaci pro chytré televize zprovoznila na obrazovkách na svých pobočkách a zákazníci si díky ní mohli při čekání projíždět z rozsáhlého katalogu realit. Vybrané příbytky pak bylo možné přímo stáhnout do mobilního telefonu nebo tabletu.

Naopak volání přes Skype a další VoIP služby údajně ještě tolik populární nejsou. „K tomu je potřeba kamera a mikrofon a často také klávesnice. To je doplněk, který si k televizi koupí málokdo,“ říká Mazanec. Zde má mnohem větší prostor Microsoft s Xboxem a Kinectem, kde je vše potřebné zabudované.

Je to hodně testování na hodně televizích.Je to hodně testování na hodně televizích.

Konzumentů obsahu z aplikací na televizorech rozhodně prozatím nejsou miliony až deseti miliony. „Uživatelů našich jednotlivých aplikací jsou spíše desetitisíce, ne statisíce,“ počítá šéf Mautilus. „To je dáno zejména velikostí trhu. Když si například aplikaci našeho klienta ve Velké Británii vyzkouší 30 tisíc lidí, je to pro něj obrovské číslo a provozovatel je velice spokojen.“

Počet koncových uživatelů tak prozatím příliš neláká vývojáře, kteří by chtěli na chytré televize vytvořit vlastní programy. Většina tohoto byznysu se točí spíše kolem zakázkové výroby. Není to ale pouze velikostí trhu, ale také relativně hodně velkými bariérami.

Obrovské množství platforem

Na trhu totiž existuje nemalé množství platforem, z nichž každá je relativně významná (Samsung SmartTV, LG NetCast, Philips NetTV, Sharp Aquos, Panasonic Viera, Sony Bravia, VESTEL a další). A pokud vývojář chce zacílit alespoň na ty nejvýznamnější platformy, musí mít přístroje, na kterých může aplikace testovat.

„V kancelářích máme desítky různých televizorů a neustále musíme sledovat nové modelové řady a nakupovat je,“ popisuje Mazanec. „A když máte vývojářů několik, je to pěkná řádka obrazovek.“ Primární platformou pro Mautilus je SmartTV od Samsungu, která má aktuálně největší podíl na světovém trhu a je o ní největší zájem. Každý vývojář firmy tak musí mít na stole alespoň 1 nebo 2 televize od této společnosti. Nové modelové řady navíc nemusí být plně kompatibilní se staršími, takže je nutné aplikace neustále testovat a vše sledovat.

Ve střední a východní Evropě jsme jedna z nejvýznamnějších firem v oboru. Technologický šéf Mautilu Petr Mazanec.Ve střední a východní Evropě jsme jedna z nejvýznamnějších firem v oboru. Technologický šéf Mautilu Petr Mazanec.

Po Samsungu je pak nejdůležitější LG následované Philipsem, Sony a Panasonicem. K těmto tradičním výrobcům televizí se navíc přidávají další platformy, například Boxee Box či Google TV, což už je opravdu široké portfolio toho, na co je možné aplikaci vytvořit. „Platforem je skutečně hodně, ale ta roztříštěnost není zase tak bolestivá, protože většina používá stejný programovací jazyk a pokud se vyvine aplikace na jednu platformu, dá se relativně snadno a v rozumném čase přenést na druhou,“ tvrdí Mazanec.

„Nemyslím si, že by u chytrých televizí byla situace horší, než u mobilů. Ty mají sice platforem méně, ale každá je úplně jiná,“ doplňuje Mazanec k tématu. U televizorů je podle něj větší problém v testování a schvalování aplikací na jednotlivých „app storech“, než v samotném přesunu kódu mezi platformami.

Televizní výrobci jako LG a Philips stojí za iniciativou Smart TV Alliance, která se snaží stanovit standardy mezi jednotlivými ekosystémy. „Do jisté míry tím ale ostatní výrobci mohou bojovat proti Samsungu, který má v televizích obrovský vliv a největší podíl,“ vysvětluje Mazanec. O standardy se snaží také severská Opera, díky které je možné aplikace přenášet.

V brněnské firmě očekávají, že možná už letos bude možné vytvářet programy také pro Apple TV a Roku. Velký vliv má také Xbox 360. „Když po nás někdo chce aplikaci pro konzole, zajímá ho v prvé řadě Xbox,“ potvrzuje Mazanec silnou roli Microsoftu v obývacích pokojích.

I když je byznys s televizními aplikacemi spíše v začátcích, jeho role nejspíše poroste. Například Cisco ve své studii tvrdí, že se z velké obrazovky stane velký přístupový bod a že se rozdíl mezi počítačem a televizí do jisté míry smaže.

V Brně se proto stále snaží nabírat nové vývojáře. Není to ale lehké, protože i když se vyvíjí v rozšířeném JavaScriptu, mnoho lidí znás jazyk jenom z vývoje webových aplikací a Mautilus musí nové zaměstnance zaučovat. „Mysleli jsme, že v Brně nebude problém lidi sehnat, protože jsou zde kvalitní IT univerzity, ale problém to je,“ konstatuje Mazanec. Firma se proto poohlíží také po schopných lidech ve Španělsku, Itálii a dalších zemích.