Vysoké ceny nefungují. Apple a Samsung ztrácí podíl na trhu | E15.cz

Vysoké ceny nefungují. Apple a Samsung ztrácí podíl na trhu

Martin Štorkán

Největší výrobci chytrých telefonů Samsung a Apple mají problém. Na paty jim šlapou výrobci z Číny, kteří většinou nabízejí modely s podobnými funkcemi a nižší cenou. Nic na tom pravděpodobně nezmění ani nejnovější modely, které v tomto týdnu představil třeba zmíněný Samsung. Podle webu CNBC totiž udělal stejnou chybu jako konkurenční Apple – uvedl drahé telefony s minimem inovací.

Právě cena přístrojů se totiž vedle jejich samotné existence stala nejdiskutovanějším tématem. Nový typ ohebného mobilu Galaxy Fold půjde na trh s cenovkou 1980 dolarů, Galaxy S10 vyjde na 900 dolarů, což je ještě o sto dolarů více, než za kolik startoval jeho předchůdce S9. „Samsung tak jedná podobně jako Apple v roce 2017, pomocí vyšší ceny se snaží vyrovnat klesající prodeje,“ konstatoval list Financial Times. Příklad iPhonu X předloni ukázal, že zvýšením ceny cesta k lepším zítřkům nevede. Začal se prodávat za základní cenu tisíc dolarů a tržby se mu opravdu podařilo zvýšit, ale efekt byl pouze krátkodobý. V lednu Apple uvedl, že v aktuálním kvartálu čeká o deset procent nižší tržby, než původně odhadoval.

Zatímco dva nejprodávanější výrobci telefonů zdražují a zažívají prodejní propad, čínské firmy jsou na tom opačně. Kromě světové trojky Huawei se dlouhodobě daří i společnostem Xiaomi, Oppo a Vivo.

Budeme bojovat za Apple Store, ale zakážeme wifi. Reakce na výroky ministryně Novákové baví internet

„Úspěch firmy Huawei je důsledkem investic do rozvoje značky a distribuce na rozvíjejících se trzích Středního východu, jihovýchodní Asie a Afriky,“ uvedl šéf výzkumného týmu společnosti Gartner Anshul Gupta. Firma dle něj například poměrně agresivně pozicuje své cenově dostupné modely Honor, aby v těchto zemích přesvědčil zákazníky, že je čas přejít k chytrému telefonu.

Podle údajů, které včera zveřejnila analytická společnost Gartner, ztrácí Samsung a Apple podíl na trhu s chytrými telefony právě ve prospěch čínských výrobců. Data ukazují, že Huawei v posledním loňském kvartálu ovládal téměř 15 procent trhu, o čtyři procentní body více než ve stejném období roku 2017. Prodeje iPhonů naproti tomu klesly v loňském posledním čtvrtletí na 64,5 milionu prodaných telefonů, což představuje meziroční pokles o dvanáct procent.

Samsungu a Applu se navíc nedaří v Číně, která je největším světovým trhem s chytrými telefony. Prodeje iPhonů tam podle odhadu analytiků klesly zhruba o pětinu, Samsung v Číně není ani mezi pěti nejprodávanějšími výrobci. Podle společnosti IDC za tím stojí právě nedostatečná inovativnost a vysoká cena. Stoupající globální povědomí o čínských značkách navíc podle Gartneru mění i to, jak je vnímají zákazníci na domácím trhu. Jejich výrobky jsou pro ně už podobně prestižní jako přístroje od Applu a Samsungu.

Spotřeba dat s cenami nesouvisí. V Polsku je používá menší podíl lidí a jsou neomezená
Samsung představil ohebný telefon za téměř 50 tisíc, firma počítá i s podporou kryptoměn
Šéf Warhorse Studios Martin Frývaldský: Vývoj hry jako Kingdom Come stojí stamiliony
T-Mobile zvyšuje v Česku provozní zisk, znatelně roste objem přenesených dat

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!