Bezpečnost provozu, nebo ochrana stromů? Kácení u tratí řeší soudy

Protistranou jsou orgány ochrany životního prostředí, které tvrdí, že kácení kolem tratí je třeba povolit ve správním řízení dle zákona o ochraně přírody. Železničáři proto vyhlížejí první soudní verdikt s nadějí, že bude fungovat jako precedens.
„Doufáme, že zazní i to, zda má v obvodu dráhy přednost ochrana lidského života, nebo ochrana dřevin,“ uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Klíčové rozsudky přitom zřejmě přijdou z celkem nenápadných kauz.
První se týká Pacova, kde úřad nařídil správě železnic náhradní výsadbu v dvojnásobné míře oproti pokácenému porostu. Věc pak řešil českobudějovický krajský soud, železničářům dal za pravdu, ale pouze po formální stránce. SŽDC proto podala kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.
Možná důležitější bude případ dvacítky topolů u regionální trati na Kroměřížsku. Místní úřad kácení nepovolil, a správa železnic se tak k němu zatím neodhodlala. Věc ale dala ke krajskému soudu v Brně. Problém kolem dřevin se vyhrotil v posledních letech a neotupili jej přes veškeré sliby ani rezortní ministři.