Česká stopa v F1: Kde se vzala tradice, kterou vítězové Formule 1 drží dodnes?
Adrenalin, napětí, senzace – hotový koktejl emocí, který vrcholí sprškou šampaňského ze stupně vítězů. Láhev šampaňského dnes neodmyslitelně patří k oslavám vítězství nejen sportovních disciplín. Jak vlastně začala tradice, kterou odstartovala právě Formule 1 a na které dnes mají podíl i „zlaté české ručičky“?
Náhoda, která se zapsala do dějin
Šampaňské se jako cena pro vítěze na závodech Formule 1 objevilo hned na prvním světovém šampionátu v roce 1950. A kde jinde než na vůbec prvním francouzském Grand Prix na okruhu Remeš-Geux – oblasti plné vinic a šťavnatých hroznů, ze kterých se vyrábí pravé šampaňské. Šampaňské se tak brzy stalo symbolem vítězství, kterým si vítězní závodníci připíjeli na zdraví.
Tradice, kdy nejlepší závodníci už na stupních vítězů bouchají šampaňské a kropí okolní dav, se zrodila až o pár let později. Když v roce 1966 v Le Mans vyhrál Jo Siffert a přebíral vítěznou trofej, lahev se šampaňským mu vybouchla v ruce. Na lahev totiž pražilo slunce, které zvyšovalo tlak uvnitř. K tomu přidejme uvolněný korek a tradice je na světě.
Závod v roce 1966 se ještě nevysílal mezinárodně, a proto dnes někteří připisují původ této tradice Danu Gurneymu, který zvítězil o rok později. Říká se, že se Dan po závodu cítil dehydrovaný a pít šampaňské mu proto nepřišlo jako dobrý nápad. Navíc sám se alkoholu spíše vyhýbal. Když mu na stupních vítězů předali lahev Moëtu, vzpomněl si na Jo Sifferta a šampaňským pořádně skropil okolní dav. Od té doby se kropení šampaňským stalo jakýmsi vítězným symbolem.
Kdo stojí za šampaňským na F1? Moët, Mumm i perlička z Čech
Šampaňské vítězům Formule 1 dodávají přední vinařství. Na tradici se podílely slavné značky jako Moët & Chandon nebo Mumm. Ten ji držel dlouhých 15 let a v roce 2017 štafetu oficiálně převzalo šampaňské Carbon z Champagne House Devavry.
Carbon nezvolilo svůj název jen tak. Carbon anglicky znamená uhlík a samotná lahev šampaňského je potažena uhlíkovými vlákny. Tento materiál je totiž lehký a pružný, a přitom neuvěřitelně pevný. Právě proto se využívá i při konstrukci závodních formulí. Design lahve s tak typickým materiálem pro Formule 1 symbolizuje nové technologie a na pódiu skvěle doplňuje vítězné závodníky.
Materiál lahve ale není jedinou zajímavostí na oficiálním šampaňském Formule 1. Neobyčejné lahve doplňují speciální etikety, které vyrobila bystřická společnost RATHGEBER ve spolupráci s českou agenturou N.V.N. Ta působí přímo ve francouzských vinařských oblastech. Vedle jedinečných etiket pro šampaňské Leo De Verzay Champagne nebo zmíněného Moët & Chandon tak Rathgeber vytvořil další skvělý kousek prémiového značení, který dokonale doplňuje luxusní svět Formule 1.
Díky této české firmě vítěze na pódiu F1 poznáte i podle etikety na jeho lahvi šampaňského. Zlatou medaili symbolizuje zlatá etiketa, která označuje chardonnay Blanc de blancs, stříbrná medaile a tedy stříbrná etiketa v lahvi skrývá Brut a bronzové medaili patří Rosé s měděnou etiketou.
Všechny etikety jsou nejen krásné, ale i odolné. Na svém místě zůstanou i po tom, co lahve šampaňského odpočívají v chladicí nádobě s ledem. Na lahvi najdete celkem 3 etikety, na jejichž výrobě se podílely zlaté české ručičky.
Každá z nich je vyrobena jinou technologií a z rozdílného materiálu. Dominuje jim hlavní čelní štítek z raženého 3D hliníku, který musí být pro snadnější aplikaci na lahev předohnutý. Tento skvost pak doplňuje hliníková etiketa na ručně vyrobeném dřevěném obalu, v němž je lahev uložena. Znalce pravého šampaňského tak nepřekvapí cena kolem 300 euro za lahodný šumivý mok o objemu 0,75l.
Prohlédněte si v galerii řemeslnou práci se štítky, pro kterou si prestižní vinařství vybralo právě bystřickou firmu Rathgeber.