Cikán mi vybílil byt, říká nová kampaň proti rasismu

Nová kampaň s dvojsmyslným titulkem má donutit lidi přemýšlet.

Nová kampaň s dvojsmyslným titulkem má donutit lidi přemýšlet.

Nová kampaň s dvojsmyslným titulkem má donutit lidi přemýšlet.
Nová kampaň s dvojsmyslným titulkem má donutit lidi přemýšlet.
Nová kampaň s dvojsmyslným titulkem má donutit lidi přemýšlet.
4
Fotogalerie
Od zítřka se v pražském metru objeví série provokativních plakátů. „CIKÁN MI VYBÍLIL BYT“, hlásá velký bílý nápis na jednom z nich. Pod tím je malý, zdálky sotva viditelný podtitulek: „Prostě nejlepší malíř“. „Přetočením toho významu jsme chtěli vyvolat chvilkové zamyšlení bělocha nad tím, co říká a co si myslí o Romech,“ říká myšlenkový otec kampaně Petr Vlasák z reklamní agentury Comtech. Kampaň má za cíl lidem říci, že většina Romů pracuje.

Plakát vyjde v několika verzích. Na další z nich například stojí: CIKÁN MI NALOŽIL. Plné auto cihel. A bylo to hotové hned.

„Původně jsme tam cikána nechtěli. Je pro nás důležitý respekt k té komunitě. Ale na doporučení reklamky jsme použili to slovo, které používá většina,“ říká Katarína Klamková ze společnosti IQ Roma, která kampaň vymyslela. Plakátů bude 250 a viset budou v metru na linkách A a B od 1. do 31. srpna. Kampaň má název „Romové pracují a chtějí pracovat.“

Co s nezaměstnaností Romů? Ptali jsme se na romské konferenci

Na plakátu lidé uvidí také webovou adresu mypracujeme.cz. Na této adrese autoři kampaně shromáždí medailonky úspěšných Romů, kteří pracují. Cílem je, aby každý, kdo například hledá malíře pokojů nebo zahradníka, na webu našel certifikovaného romského živnostníka. „Na této stránce budou reální, prověření lidé“, říká Vlasák z reklamní agentury.

Vyčíslit kolik Romů ve skutečnosti pracuje, je podle Klamkové nemožné, protože statistiky o zaměstnanosti mezi etniky nerozlišují. Podle Jarmily Balážové ale pracují a platí daně dvě třetiny všech Romů. „Ti Romové, kteří pracují, nejsou vidět. Novináři se zajímají spíš o ty problematické,“ říká Jarmila Balážová z organizace Romea, která s kampaní pomáhá.

IQ Roma Servis také udílí certifikát „Ethnic Friendly zaměstnavatel“. Může ho získat firma, která zaměstnává Romy. Patří mezi ně například firmy Aramark, StavZem, Frutana Gold nebo Trutnovská zeleň.