Číňané jednají o koupi plzeňské Škody Transportation, mohou zaplatit 50 miliard

Ředitel skupiny Škoda Transportation Tomáš Ignačák

Ředitel skupiny Škoda Transportation Tomáš Ignačák Zdroj: Michael Tomeš/E15

Ředitel skupiny Škoda Transportation Tomáš Ignačák
Ředitel skupiny Škoda Transportation Tomáš Ignačák
Tramvaj ForCity finského výrobce Transtech, dceřiné firmy Škody Transportation
Tramvaj ForCity finského výrobce Transtech, dceřiné firmy Škody Transportation
Tramvaj ForCity finského výrobce Transtech, dceřiné firmy Škody Transportation
17 Fotogalerie
ČTK

Čínská společnost Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) v prohlášení pro hongkongskou burzu uvedla, že jedná o koupi plzeňské strojírenské skupiny Škoda Transportation. 

Informoval o tom dnes server IHNED.cz. Podle odhadů by za Škodu mohla čínská firma, která je největším výrobcem vlaků na světě, zaplatit 50 miliard korun.

"Pokud by k obchodu došlo, jednalo by se historicky o jeden z největších prodejů strojírenské firmy v Česku," uvedl server. Konečnými majiteli Škody Transportation je podle serveru hlidacipes.org devět fyzických osob.

Číňané v prohlášení napsali, že mají zájem o plzeňskou firmu i s jejími dceřinými firmami. Žádné právně závazné kupní dokumenty ale podepsány nejsou. Po oznámení akcie CRRC vzrostly o dvě procenta.

CRRC má podle serveru zájem o Škodu Transportation proto, že její koupě by Číňanům otevřela dveře na evropský trh. Vlaky čínské firmy se mají objevit za dva až tři roky i v Česku, tři soupravy si od CRRC objednal Leo Express.

Skupina Škoda Transportation je největším výrobcem kolejových vozidel ve střední a východní Evropě. Loni utržila rekordních 18,3 miliardy korun, meziročně o 11 procent více, čistý zisk měla 588 milionů Kč.

Česká strojírenská skupina vyvezla 54 procent produkce. Nejvíce nyní vyrábí tramvají, největším odběratelem je Praha, Škoda je ale vyváží i do Turecka, Slovenska či Maďarska. Nové tramvaje 27T zahájily v březnu provoz s cestujícími na první tramvajové lince v Číně. Tramvaje byly vyvinuty pro tamní trh s čínskou firmou CRRC Qingdao Sifang.