Duka požehnal novému automobilu Tatra Präsident

Duka žehná Tatře Präsident

Duka žehná Tatře Präsident Zdroj: ČTK

Duka žehná Tatře Präsident
Duka žehná Tatře Präsident
Duka žehná Tatře Präsident
Duka žehná Tatra Präsident
Duka žehná Tatra Präsident
9 Fotogalerie
Pavel Otto

Kopřivnická továrna představila na Pražském hradě model v luxusním provedení, který vyrobí v limitované edici. Připomíná si tak výročí zahájení stavby nejstaršího českého osobního automobilu, od níž letos uplyne 120 let.

Automobilka zahájila výrobu limitované edice nákladních vozů Tatra Phoenix Präsident už na jaře. Zaujmou hlavně kabinou, která je nalakována ve speciálním odstínu vínové metalízy s výraznými zlatými nápisy. Jeden exemplář představilo vedení firmy před Bránou gigantů na Pražském hradě spolu s kardinálem Dominikem Dukou.

„Jsme velmi rádi, že Jeho Eminence kardinál Dominik Duka vyslyšel naši prosbu a požehnal nejnovější tatrovce. V našich končinách podobné události nebývají běžné, ale Tatra letos slaví výjimečné historické výročí, které tento vůz symbolizuje. A to si určitě zaslouží i výjimečnou událost,“ řekl předseda představenstva automobilky Petr Rusek.

Novodobý vůz odkazuje na první osobní automobil NW Präsident, který v kopřivnické firmě postavili v roce 1897. Zatímco původní 120 let starý model byl v podstatě kočár opatřený spalovacím motorem, nový je stokrát výkonnějším moderním univerzálním nákladním vozidlem. „Limitovaná edice Präsident je odvozena od úspěšné obchodní řady Tatra Phoenix Euro 6. Phoenixů jsme už vyrobili a prodali přes tisíc kusů. Zákazníkům slouží na silnicích, ve smíšeném provozu i v nejtěžším terénu po celém světě,“ přiblížil ředitel Tatra Truck Radek Strouhal.

Präsident je na první pohled jednoznačně identifikovatelný vůz. Továrna by jich chtěla alespoň 120. „Myslím, že by se to mohlo podařit. Zájem je docela velký, byť se jedná o poměrně dražší variantu, protože auto je výrazně nadstandardně vybaveno Nadšenců, kteří chtějí mít něco výjimečného, se doufám najde dost,“ dodal Strouhal.

Od kočárů a bryček k těžkým automobilům

Samotný vznik firmy se datuje červnem 1850, kdy Ignatz Schustala se dvěma tovaryši zahájil v tehdejším Nesselsdorfu výrobu kočárů a bryček. O necelá čtyři desetiletí k nim jeho nástupce přidal železniční vagony. Významný je právě rok 1897. Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks Gesellschaft postavila jeden z prvních sériově vyráběných osobních vozů na světě se spalovacím motorem Präsident a o rok později první nákladní automobil. Název Tatra nese společnost od konce první světové války.

Za vznikem Präsidenta stojí moravský konstruktér Leopold Sviták společně s rakouským průkopníkem automobilismu Hansem Ledwinkou, později Janem Ledvinkou, který byl jednou ze stěžejních osobností továrny Tatra. Od jeho úmrtí uplynulo 2. března 50 let.

Základním kamenem tatrovek a vůbec celosvětové proslulosti značky je originální koncepce podvozkového páteřového rámu z roku 1923 s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými polonápravami, kterou navrhl právě Ledvinka. U těžkých nákladních aut byla jeho koncepce - projedeme tam, kde jiní neprojedou - poprvé uplatněna už rok od svého zrodu.