Metrostav musí Blanku dokončit do pěti měsíců. Prahu to bude stát čtyři miliardy
Pětiměsíční lhůta pro dostavu tunelu však nemusí znamenat, že tunelem v září projedou první auta. Rozsudek se totiž týká pouze stavební části díla. Otázkou zůstává, zda bude v té době hotova i technologická část a dispečinky a zda bude mít dopravní stavba za sebou i nezbytné testy a zkušební provoz.
Arbitři dnes rozhodli, že Praha musí stavební firmě zaplatit dlužných 2,7 miliardy korun a to do tří dnů od doručení písemného rozsudku. Dalších 1,34 miliardy za práce nutné k dostavění Blanky bude město proplácet postupně v průběhu stavby. Ke zbylému dluhu, mimo jiné za problematický Trojský most, se soud vyjádří v některém z dalších kol jednání.
„Potvrdilo se, ze arbitráž je tou správnou cestou. Ostatní varianty by znamenaly miliardové ztráty a otevření tunelu v nedohlednu,“ komentoval rozhodnutí pražský primátor Tomáš Hudeček (TOP 09).
Náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09) považuje rozhodnutí za velký úspěch. Stejně se vyjádřil i mluvčí Metrostavu František Polák. „Rozhodnutí soudu vítáme,“ uvedl. Stavaři jsou podle něj schopni na stavbu vrátit okamžitě po zaplacení dlužné částky. „Ve chvíli, kdy Praha pošle peníze, budeme schopni zaplatit subdodavatelům, což nám umožní obnovit práce,“ řekl Polák.
Arbitráž ale dnešním verdiktem nekončí. Metrostav totiž ve čtvrtek rozšířil žalobu proti Praze. Žádá proplacení další, údajně poslední části dluhu ve výši jedné miliardy. Další soudní líčení proběhne 4. června.
Spor se dostal k rozhodčímu soudu poté, co Metrostav 7. prosince loňského roku stavbu tunelu přerušil. Důvodem byly především neproplacené faktury, ale i to, že Praha jako investor neschválila další postup prací. Stavbaři tak podle Metrostavu nemohli pokračovat. Praha tvrdila, že peníze na faktury má, hledá ale zákonnou cestu, jak je proplatit. Do arbitráže vstoupila mimo jiné i kvůli obavě, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné.
Důležitá dopravní stavba, jejíž budování schválila někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS), měla původně sloužit řidičům už v roce 2011. Termín se později odsunul na jaro 2014, nyní Praha mluví o září. Opozice ale tento termín zpochybňuje. Stavba tunelu si vyžádá zhruba 36 miliard korun.