„Pokud nemůžeme betonovat nyní, je třeba se domluvit, abychom řidiče přes zimu nechali jezdit po dvou pruzích. Budeme tedy chtít menší omezení a průjezdnější dálnici. A ty uzávěry musí být na dobu nezbytně nutnou, což teď nejsou,“ uvedl Žák v České televizi.
Důvodem rekonstrukce nejsou řidiči, ale Evropské fondy
Ministr navíc přiznal, že rozhodnutí rekonstruovat dálnici D1 nebylo motivováno potřebou řidičů, ale čerpáním peněz z Evropských fondů. Podle ministra to byla jedna z posledních možností, jak legálně vyčerpal peníze z Evropské unie.
Ministr dopravy Žák kritizoval fakt, že v případě celé plánované dopravní sítě ČR jsou již původně plánované peníze „nehospodárně utraceny“ a dopravní síť není dokončena. Na to upozornil ve své zprávě i Nejvyšší kontrolní úřad. Ten uvedl, že pokud vše půjde jako dosud, bude síť dálnic a rychlostních silnic dokončena za 32 let a bude to stát 520 miliard korun, což je o 64 procent víc, než se počítalo v roce 1999.
„Stát namotivoval všechny, aby dělali vše pro to, aby ta koncepce nebyla naplněna,“ uvedl Žák. Podle svých slov chce firmy nyní motivovat i finančně, aby stavěly rychle, levně a kvalitně.
Žák nevyloučil na dopravě personální změny
„Budu se chovat stejně jako v případě Českých drah. Pokud se ukáže, že někdo má personální zodpovědnost za to, že něco nefunguje, tak přistoupím k personálním změnám,“ uvedl s tím, že by k personálním obměnám mohlo dojít například v Ředitelství silnic a dálnic. Odvolání šéfa ŘSD Davida Čermáka však nechystá.