Ministr Žák chce menší dopravní omezení během oprav D1

Zdeněk Žák

Zdeněk Žák

Dopravní omezení na dálnici D1 by podle ministra dopravy Zdeňka Žáka by měla být menšího rozsahu. Ředitelství silnic a dálnic přitom v pátek oznámilo, že letos nestihne položit část cementobetonového povrchu. Nový povrch se bude pokládat od příštího jara.

„Pokud nemůžeme betonovat nyní, je třeba se domluvit, abychom řidiče přes zimu nechali jezdit po dvou pruzích. Budeme tedy chtít menší omezení a průjezdnější dálnici. A ty uzávěry musí být na dobu nezbytně nutnou, což teď nejsou,“ uvedl Žák v České televizi.

Důvodem rekonstrukce nejsou řidiči, ale Evropské fondy

Ministr navíc přiznal, že rozhodnutí rekonstruovat dálnici D1 nebylo motivováno potřebou řidičů, ale čerpáním peněz z Evropských fondů. Podle ministra to byla jedna z posledních možností, jak legálně vyčerpal peníze z Evropské unie.

Ministr dopravy Žák kritizoval fakt, že v případě celé plánované dopravní sítě ČR jsou již původně plánované peníze „nehospodárně utraceny“ a dopravní síť není dokončena. Na to upozornil ve své zprávě i Nejvyšší kontrolní úřad. Ten uvedl, že pokud vše půjde jako dosud, bude síť dálnic a rychlostních silnic dokončena za 32 let a bude to stát 520 miliard korun, což je o 64 procent víc, než se počítalo v roce 1999.

„Stát namotivoval všechny, aby dělali vše pro to, aby ta koncepce nebyla naplněna,“ uvedl Žák. Podle svých slov chce firmy nyní motivovat i finančně, aby stavěly rychle, levně a kvalitně.

Žák nevyloučil na dopravě personální změny

„Budu se chovat stejně jako v případě Českých drah. Pokud se ukáže, že někdo má personální zodpovědnost za to, že něco nefunguje, tak přistoupím k personálním změnám,“ uvedl s tím, že by k personálním obměnám mohlo dojít například v Ředitelství silnic a dálnic. Odvolání šéfa ŘSD Davida Čermáka však nechystá.