Největší lékárenské sítě mají šest stovek provozů, letos planují desítky nových

DALŠÍ EXPANZE. Společnost Benu loni otevřela dvacet lékáren a v letošním roce plánuje tento počet nejméně dodržet.

DALŠÍ EXPANZE. Společnost Benu loni otevřela dvacet lékáren a v letošním roce plánuje tento počet nejméně dodržet. Zdroj: Profimedia.cz

Největší lékárenské sítě dál rostou. Loni přibylo 33 lékáren Dr. Max a dvacet lékáren Benu. Síť Dr. Max patřící do skupiny Penta na konci loňského roku zahrnovala 398 lékáren.

„Nových výstaveb bylo loni 24, akvizic devět,“ uvedl mluvčí Dr. Maxe Michal Petrov. „Pro letošek nadále počítáme s růstem sítě v řádu několika desítek poboček,“ dodal. Růst už pokračuje. V březnu přikoupil Dr. Max brněnskou Lékárnu u vozovny. Její výhoda podle Petrova spočívá v tom, že je blízko lékařského zařízení.

Benu teď provozuje 140 vlastních lékáren a šedesát franšízových zařízení. „V minulém roce jsme otevřeli dvacet lékáren a doufáme, že minimálně ve stejném tempu porosteme i letos,“ říká ředitel Benu ČR Sebastian Ring. V pátek otevřelo Benu dvoustou lékárnu v pražském obchodním domě Quadrio. Tu koupili od dřívějších provozovatelů, součástí obchodu bylo přesunutí lékárny z patra do vhodnějších prostor u výstupu z metra.

Celkově je v Česku 2683 veřejných lékáren. Kromě jmenovaných dvou největších sítí existuje několik menších lékáren a také takzvané virtuální řetězce, ve kterých se sdružují vlastnicky samostatné lékárny, aby využily výhody společného marketingu či nákupu. Patří k nim sdružení Moje lékárna distribuční společnosti Pharmos,pod nímž působí čtyři stovky lékáren.

„Daří se nám ziskovost držet i přes růst nájemného a požadavky na zvýšení mezd, a to díky zefektivnění nebo zavádění nových kategorií zboží,“ říká člen představenstva Benu Michal Jurča. Benu mimo jiné rozvíjí konzultační činnost lékárníků nad rámec běžného poradenství, například pomoc diabetikům při sledování jejich stavu. Věří, že některé lékárnické konzultace budou hrazeny z veřejného zdravotního pojištění. Lékárny by pak nebyly závislé jen na příjmech z marže. Síť Dr. Max zase rozvíjí své privátní a partnerské značky léků, doplňků stravy a kosmetiky.

Sítě kupují dosud samostatné lékárny nebo budují nové v lokalitách, které lépe vyhovují nákupním zvyklostem zákazníků. Spíše než lékárna na náměstí je pro ně zajímavé umístění v obchodním centru. Vzhledem k silnému tlaku na ceny léků, které jsou hrazené zdravotními pojišťovnami, není lékárenství tak ziskové jako dříve.