Noví vládci pražských částí: „čtyřka“ a „dvanáctka“ tlačí na vznik metra D | E15.cz

Noví vládci pražských částí: „čtyřka“ a „dvanáctka“ tlačí na vznik metra D

Noví vládci pražských částí: „čtyřka“ a „dvanáctka“ tlačí na vznik metra D
Nemocnice Krč Metro D
• 
ZDROJ: Metroprojekt

Nguyen Thuong Ly

Nová linka podzemní dráhy není prioritou jen pro nové vedení pražského magistrátu, ale i pro dotčené městské části. Starosta Prahy 4 Petr Štěpánek (zelení) chce výstavbu urychlit. Šéf radnice Prahy 12 Jan Adamec (Piráti) zase usiluje o rozvětvení trasy.

Na metro D čeká Praha už desítky let, ještě dychtivěji jej však vyhlížejí městské části. Petr Štěpánek, staronový lídr čtvrté městské části, přes kterou povede velká část plánované trasy metra D, proto volá po zahájení geologických průzkumů.

„Koalice Prahy 4 podporuje stavbu metra D jako prioritní stavbu. Náš stavební úřad vydal na metro D územní rozhodnutí, stavební povolení bude vydávat magistrát. Jako městská část jsme v době výstavby připraveni poskytnout naše pozemky pro zařízení staveniště,“ řekl Štěpánek, podle kterého bude „déčko“ velkým přínosem zejména pro obyvatele sídlišť Krč, Lhotka a Novodvorská.

Větev do Modřan

Sousední Praha 12 usiluje o to, aby byla jižní část trasy ve stanici Nové Dvory rozvětvená. Jedna z větví modré linky má vést do Modřan a končit by mohla na tamním Sofijském náměstí.

„O odbočku stále usilujeme vzhledem k tomu, že žádné metro přímo neobsluhuje Prahu 12 a obyvatelé se musejí ke stanicím metra C Kačerov a metra B Smíchovské nádraží dopravovat autobusy,“ uvedl starosta Prahy 12 Jan Adamec. Jeho radnice se nyní snaží trasu prosadit do připravovaného Metropolitního plánu.

Babiš chce zámek na Veleslavíně vyměnit za pozemky pro svou vládní čtvrť

Z dlouhodobého hlediska se s rozvětvením sice počítá, stavět by se ale mohlo začít až po dobudování hlavní trasy. Do té doby má k nejbližší stanici déčka vést nová tramvajová trať. „Tento projekt už se připravuje, získal územní rozhodnutí a v současné době se vykupují dotčené pozemky a pracuje se na stavebním povolení,“ uvedl starosta Prahy 12 Adamec s tím, že chce také zajistit dopravu k metru ze sídliště Kamýk.

Výstavba nad stanicemi

Metro zasáhne i městskou část Praha-Libuš, která spadá pod správní obvod Prahy 12. Tamní radnice se chystá spolu s Institutem plánování a rozvoje pracovat na územní studii, která má určit mantinely pro výstavbu nad stanicemi.

Metro DMetro DAutor: E15

„Jelikož očekáváme díky výstavbě metra zvýšený zájem investorů, město se snaží předejít chaosu a nekoncepčnímu rozvoji právě uzemní studií, která dopředu zafixuje, jak by se měla oblast vyvíjet,“ řekl Jiří Jaroš z IPR.

Radnice Prahy 4 se chce také na plánování rozvoje v okolí stanic podílet. „Budeme důsledně dohlížet na zástavbu vzniklých rozvojových území a preferujeme smíšenou zástavbu s převahou kvalitního a dostupného bydlení. Budeme trvat na vzniku veřejných prostranství a náměstí nad novými stanicemi,“ uvedl starosta Štěpánek. O metro trasy D usiluje i žižkovská radnice. Vedení Prahy 3 chce, aby horní část trasy vedla právě na Žižkov, výhledově by mohla linka končit až ve Vysočanech na Praze 9.

Pražští radní zvažují doplácet chudým část nájemného

Práce pro magistrát

Také primátor Zdeněk Hřib (Piráti) řekl, že absolutní prioritou nové rady je metro D, které dostává přednost před městským okruhem. Zároveň ale upozorňuje, že do čtyř let se kopat nezačne. Město totiž potřebuje kvůli metru vykoupit 655 pozemků, zatím se mu to podařilo jen u pár desítek z nich. S výkupem má pomoci nový zákon o urychlení výstavby dopravní infrastruktury.

Pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) se chce s projektanty také domluvit na vylepšení návrhů jednotlivých stanic. Rada prý s podobou stanic není spokojená, nechce však přípravu metra zdržet další soutěží.

Ve volbách uspěli Piráti a zelení

Volby ve čtvrté i dvanácté městské části vyhráli Piráti. Starostu mají ale jen na menší z obou radnic, v Praze 4 přepustili křeslo starosty Straně zelených.

Starostou největší městské části se 130 tisící obyvateli se stal dosavadní starosta Petr Štěpánek (zelení), který se o hlasy voličů ucházel na kandidátce Prahy 4 sobě.

Povede koalici, která vznikla na podobném půdorysu jako na magistrátu, tedy Praha 4 sobě (Zelení a nezávislí), Piráti a Společně pro Prahu 4 (STAN a KDU-ČSL).

Nová rada chce například podpořit výstavbu mostu z Prahy 4 přes Vltavu mezi bývalým smíchovským lihovarem a Žlutými lázněmi určeného jen pro pěší a cyklisty, rozšířit počet parkovacích míst či regulovat výstavbu na Pankráci.

Nového starostu mají obyvatelé Prahy 12, jejíž hlavní částí jsou Modřany. Stal se jím pirát Jan Adamec, který povede koalici Pirátů s podporou zelených, ODS a TOP 09. Koalice bude podle starosty usilovat zejména o napojení městské části na pražský okruh. „Myslím, že se nám to může podařit a posunout Prahu 12 o velký kus dopředu,“ řekl Adamec. Jako další priority vidí stavbu nové radnice nebo vybudování tramvajových tratí do Libuše a Komořan.

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Články odjinud