Součástí novely zákona je také rozšíření pravomocí obecní policie, která bude moci kontrolovat, zda je vozidlo taxislužby vybaveno a označeno v souladu se zákonem. Řidiči taxíků budou mít povinnost jim tuto kontrolu umožnit.
Odlišení taxislužby a přepravy osob souvisí podle ministerstva dopravy s tím, že se nyní řada dopravců schovává za nedostatečně legislativně ukotvený pojem příležitostné osobní silniční dopravy, protože v tomto režimu platí mnohem méně přísná pravidla. Tito dopravci nemusí například dodržovat maximální cenu jízdného, nemusí mít vozidlo označené jako taxi a vybavené taxametrem.
Pořadí kvality taxislužeb v evropských velkoměstech
Pořadí | Město | Hodnocení ADAC |
---|---|---|
1. | Barcelona | dobrý |
2. | Mnichov | dobrý |
3. | Kolín nad Rýnem | dobrý |
4. | Milán | dobrý |
5. | Berlín | dobrý |
6. | Paříž | dobrý |
7. | Lisabon | dobrý |
8. | Salcburk | dostatečný |
9. | Oslo | dostatečný |
10. | Rotterdam | dostatečný |
11. | Hamburk | dostatečný |
12. | Ženeva | dostatečný |
13. | Brusel | dostatečný |
14. | Záhřeb | dostatečný |
15. | Curych | dostatečný |
16. | Madrid | nedostatečný |
17. | Praha | nedostatečný |
18. | Vídeň | nedostatečný |
19. | Amsterodam | nedostatečný |
20. | Lucemburk | nedostatečný |
21. | Řím | nedostatečný |
22. | Lublaň | velmi nedostatečný |
Novelou se zjednoduší například evidování vozidel taxislužby, do evidence ale nově přibudou i vozidla příležitostné přepravy. Jednodušší má být i vydávání průkazů řidiče taxislužby. Nově budou vydávány přímo šoférům, a nikoli jejich zaměstnavatelům. V současnosti totiž někteří řidiči mají několik průkazů u různých taxislužeb.
Sněmovna novelou zrušila možnost ukládat zákaz činnosti za to, že řidič nedodržuje stanovené přestávky, dobu řízení a odpočinku. Novela se týká i takzvaného drink servisu. Vyjasňuje postavení této služby, tedy odvozu podnapilých řidičů jejich auty.