Povodně vzedmuly ve firmách vlnu solidarity

Obyvatelé Mlékojed u Litoměřic čekají na kulminaci Labe

Obyvatelé Mlékojed u Litoměřic čekají na kulminaci Labe

Velká voda napáchala mnoho škod. České firmy a jejich zaměstnanci ale ukazují, že lhostejností netrpí. Spontánně vznikla řada finančních sbírek a aktivit, které postiženým povodněmi pomáhají.

Miliony korun chce podle mluvčího Radka Stavěla přispět skupina PPF – stejně jako při minulých katastrofách. Finančně přispívat bude také UniCredit. Jiné firmy dárcovství řeší tak, že zaměstnanci mezi sebou vyberou peníze a firma k nim pak další sumu přihodí. Třeba Telefónica O2 chce vybranou sumu zdvojnásobit, její lidé už vybrali stovky tisíc korun.

Ve Wüstenrotu probíhá materiální sbírka – hlavně úklidových prostředků – pro Charitu. Allianz bude půjčovat vysoušeče stejně jako v minulosti. Hartmann - Rico posílá do postižených oblastí 270 tisíc rukavic. Finanční i materiální sbírku vyhlásila Skanska, České dráhy chtějí poskytnout pracovní oděvy a obuv.

Někteří zaměstnavatelé pomáhají tak, že uvolňují své lidi. „V České pojišťovně shromažďujeme mezi zaměstnanci, kteří se nemohou podílet na registraci a likvidaci škod klientů, dobrovolníky. Ti budou pomáhat při odstraňování škod v oblastech zasažených velkou vodou,“ uvedla mluvčí Ivana Buriánková.

Penta, která vlastní Aero Vodochody, uvolnila své hasiče zhruba k deseti záchranným akcím. „Telefónica umožní svým zaměstnancům zapojit se v zaplavených oblastech do úklidových prací, přičemž čas strávený pomocí jim bude plně hrazen jako běžný pracovní den,“ uvedl mluvčí firmy Hany Fargali. Dobrovolničit budou také lidé z Axy, Citibank či České spořitelny.

Gastronomický klub Lime and Tonic rozjel záchrannou akci pro zatopené pražské restaurace. Přispívá lidem na rezervaci míst. Restauratérům podle šéfa Lime and Tonic Blaka Wittmana pomůže vědomí, že až otevřou, budou mít u stolů plno. Zatopeny jsou třeba Kampa Park, La Terrassa či Mlýnec.

Některé firmy pomáhají postiženým úlevou na cenách či speciálními službami. GE Money Bank a Česká spořitelna nabízejí lidem postiženým povodněmi zvýhodněné úvěry. Tesco zlevnilo o desítky procent úklidové prostředky. Telefónica chce postiženým zákazníkům posunout platbu faktur. Hospodářská komora nabízí vyplaveným podnikatelům možnost využít její kancelářské prostory.

Exim Tours se podle marketingového ředitele Stanislava Zímy zaměřil na „zcela adresnou pomoc“. Ve firmě probíhá sbírka na opravu domu jedné ze zaměstnankyň, které povodeň výrazně poničila dům v pražském Radotíně. „Sbírku uzavřeme v pátek, v sobotu se tam navíc vypraví kolegové na brigádu,“ dodal Zíma. Podle něho se chystá přispět i majitel firmy Ferid Nasr.

Řada firem ale má logicky dost starostí sama se sebou. „Teď je pro nás důležitější co nejrychleji vyřídit nahlášené škody. Mobilizovali jsme všechny techniky, kteří škody začali prohlížet v Jihočeském kraji, východních a západních Čechách a v Libereckém kraji. Posílili jsme i týmy likvidátorů, kteří škody počítají a vyplácejí,“ uvedl mluvčí Kooperativy Milan Káňa.

Anketní otázky
1. Přispěla vaše společnost, případně někdo osobně, finančně na odstraňování povodňových škod? Prozradíte částku a adresáta pomoci?
2. Organizuje vaše společnost nějakou přímou pomoc na postižených místech a pokud ano, kde a v jaké formě?
PPF
1. Předpokládáme, že poskytneme finanční pomoc oblastem postiženým povodní tak jako v předchozích letech. Naposledy se jednalo o miliony korun.
2. -
Česká pojišťovna
1. Zaměstnanci České pojišťovny mají možnost finančně přispět humanitární organizaci Člověk v tísni. Uvažovali jsme o zorganizování vlastní sbírky, vzhledem k procesní náročnosti jsme však nakonec zvolili zasílání příspěvků přímo na účet Člověka v tísni.
2. V rámci České pojišťovny shromažďujeme mezi zaměstnanci, kteří se nemohou podílet na registraci a likvidaci škod klientů, dobrovolníky. Ti budou pomáhat při odstraňování škod v oblastech zasažených velkou vodou.
Penta
1. Plánujeme poskytnout jistou míru podpory, avšak vzhledem k tomu, že je to ve stádiu připravy, tak si nemohu dovolit být konkrétnější
2. Zaměstnanci naší společnosti Letiště Vodochody, kteří na letišti pracují v rámci hasičské záchranné služby, zrealizovali od 2.6. přibližně 10 zásahů, které byly zaměřené na pomoc postiženým oblastem v daném regiónu. Šlo především o pomoc při evakuaci osob a materiálu, například i v domove důchodců Červený mlýn Všestudy. Na čtvrtek si pomoc našich hasičů vyžádala obec Klecany, v které budou odčerpávat vodu z rodinných domů.
Telefónica ČR
1. Telefónica pořádá sbírku mezi svými zaměstnanci, ve které je nyní zhruba 350 tisíc korun. Tato suma nicméně roste každý den zhruba o sto tisíc korun. Vybranou částku společnost Telefónica zdvojnásobí a pošle na konto nadace a Člověk v tísni.
2. Kromě finanční pomoci Telefónica zároveň umožní svým zaměstnancům zapojit se v zaplavených oblastech do úklidových prací, přičemž čas strávený pomocí jim bude plně hrazen jako běžný pracovní den. Oblasti, kde bude nutné pomoci, určí Nadace Telefónica ve spolupráci se zastřešujícími neziskovými organizacemi jako například Člověk v tísni nebo ADRA.
ČSOB
1. Interně jsme podpořili sbírku pro Domov Sue Ryder, který byl zasažen povodněmi. Přislíbili jsme zdvojnásobit dary zaměstnanců.
2. Chystáme také právě s Domovem Sue Ryder dobrovolnictví pro zaměstnance. Stejně tak doufáme, že organizace, kam chodí naši zaměstnanci pomáhat, ale i jiné, které pomoc potřebují, zadají své požadavky na portál zapojimse.cz, jehož prostřednictvím zajišťujeme naše dobrovolnické akce.
Hartmann - Rico
1. -
2. Hartmann - Rico společně s Českým červeným křížem distribuuje v těchto dnech 270 tisíc vyšetřovacích rukavic na vytipovaná nejvíce postižená místa (přesné rozdělení lokací je zatím předmětem diskuze). Rukavice pomohou hlavně jak prevence infekčních nákaz při odklízení škod.
ArcelorMittal Ostrava
1. Zorganizovali jsme mezi zaměstnanci sbírku materiální pomoci (probíhá do 12.6.), kterou budeme do postižených oblastí posílat prostřednictvím ostravských poboček Charity ČR a Českého červeného kříže
2. U přímé pomoci čekáme na specifikaci požadavků. Jsme připraveni nabídnout pomoc dobrovolníků, včetně odborných profesí, jako jsou elektrikáři, revizní technici a podobně. Tato pomoc byla velmi vítána při bleskových povodních v roce 2009.
Skanska
1. -
2. Vyhlásili jsme zaměstnaneckou sbírku zaměřenou na materiální pomoc, která bude využita pro odklízení následků povodní. Aktuálně je shromážděn materiál za několik desítek tisíc korun.
Tesco
1. Nadační fond Tesco vyčlenil pomoc ve výši 300 tis. Kč pro oběti povodní do oblastí nejvíce zasažených velkou vodou. O konkrétní materiální podobě pomoci jednáme v tuto chvíli s humanitární organizací ADRA.
2. O desítky procent jsme zlevnili vybrané zboží ze sortimentu čistících a ochranných prostředků, ale také kyblíky, mopy, gumové rukavice, hadice nebo ponorná čerpadla.
Axa
1. -
2. V AXA právě zvažujeme možnost výpomoci formou dobrovolnictví. Chtěli bychom prostřednictvím vybrané neziskové organizace zapojit zaměstnance do úklidových prací po povodních tam, kde to bude potřeba.
UniCredit Bank
1. Jako banka poskytneme finanční pomoc oblastem poškozeným povodní.
2. -