Pozor na zvěř. Srážky s autem a škody strmě rostou

Zvěř vs. silniční provoz - ilustrační foto

Zvěř vs. silniční provoz - ilustrační foto Zdroj: Petr Topic, Mlada fronta E15

S příchodem jara výrazně roste počet autonehod, jejichž příčinou je střet se zvěří. V policejních statistikách je lesní a domácí zvěř dokonce vedena z pohledu příčiny dopravních nehod na druhém místě hned za řidičem motorového vozidla. Počty těchto autonehod i škody z nich rostou, loni meziročně zhruba o třetetinu.

„Za loňský rok nám byly nahlášeny téměř tři tisíce střetů vozidel se zvířaty. Celková škoda dosáhla 80 milionů korun,“ počítá mluvčí pojišťovny Generali Jiří Cívka.

Pro srovnání v roce 2014 řešila tato pojišťovna 2200 případů střetu se zvěří v celkové škodě 60 milionů korun, v roce 2012 to bylo 1600 nehod.

Počet autonehod se zvěří podle jednotlivých měsíců v roce 2015Počet autonehod se zvěří v roce 2015Počet autonehod se zvěří v roce 2015 | Pojistovna KooperativaPramen: Kooperativa - události řešené touto pojišťovnou

Jako nejrizikovější region pro střet vozidla se zvěří se jeví střední Čechy, a to dlouhodobě. „Za loňský rok bylo ve Středočeském kraji nahlášeno 358 střetů se zvěří, které vedly k dopravní nehodě. To představuje patnáct procent podobných havárií v celé ČR,“ komentuje stav za svoji pojišťovnu Cívka.

Podle statistik pojišťovny z roku 2015 vychází průměrně likvidace jedné nehody se zvěří na 28 tisíc korun.

Ročně uhynou statisíce zvířat

Server ibesip.cz zveřejnil informaci, odkazující se na dotazníkové šetření Ústavu zoologie, rybářství, hydrobiologie a včelařství Agronomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně.

Podle tohoto šetření například jen zajíců polních zahyne ročně na našich silnicích a dálnicích zhruba 144 tisíc, srnců skončí pod koly 129 tisíc kusů a bažantů 39 tisíc.

Co se týká vysoké zvěře, ta se pohybuje v blízkosti silnic především za svítání a za soumraku. Pokud je zvíře oslněno světly auta, zůstává většinou strnule stát a je zmateno. Brzdná dráha osobního auta jedoucího 60 kilometrovou rychlostí je za běžných podmínek kolem 35 metrů. Při ztížených podmínkách, jako námraza, mokro atd. se brzdná dráha samozřejmě prodlužuje.

Pachové ohradníky

Eliminovat střety aut se zvířaty se daří díky pachovým ohradníkům. Jedná se nejčastěji o dřevěné kůly podél cest, které jsou pokryté speciální pěnou s pachem predátorů. Zvíře se tak pudově silnici vyhne. Odborníci považují pachové ohradníky za efektivní prevenci. Jejich účinnost je až 80 %.

„Díky aktivitě nadace pojišťovny Generali bylo v loňském roce ochráněno několik stovek kilometrů nejrizikovějších úseků v krajích Jihočeském, Zlínském, Olomouckém a na Vysočině,“ uvedl Cívka.

Nejrizikovější místa vybírají myslivci, kteří mají nejlepší přehled o kritických místech. Letos by měl být projekt rozšířen o jeden další kraj.

Přečtěte si:

Novela má na mušce přemnoženou zvěř, chce snížit miliardové škody

Projekt Pachové ohradníky nadace této pojišťovny byl zahájen ve spolupráci s krajem Vysočina v roce 2010. Počet střetů vozidel se zvěří se na pokrytých úsecích od té doby snížil o polovinu.

Zatímco v roce 2009, tedy před startem projektu, na nich myslivci z Vysočiny evidovali 866 případů, v loňském roce klesl jejich počet na 364.

Krytí škod ze střetu se zvěří v rámci povinného ručení nabídla pojišťovna Generali v roce 2010 jako první na českém trhu. Dnes je toto riziko rozšířeno i na domácí a hospodářská zvířata.