Dolínek couvl. Společný podnik Prahy a Penty k metru D zatím nebude

Náměstek Petr Dolínek

Náměstek Petr Dolínek Zdroj: Anna Vackova, E15

Stanice metra Olbrachtova. Jedná se o starší vizualizaci, o konečné podobě stanice se stále jedná.
Stanice metra Nové Dvory. Jedná se o starší vizualizaci, o konečné podobě stanice se stále jedná.
Stanice metra Nemocnice Krč. Jedná se o starší vizualizaci, o konečné podobě stanice se stále jedná.
Stanice metra Nádraží Krč. Jedná se o starší vizualizaci, o konečné podobě stanice se stále jedná.
Stanice metra Libuš. Jedná se o starší vizualizaci, o konečné podobě stanice se stále jedná.
8
Fotogalerie

Pražská rada nebude projednávat společný podnik developera Penty a Pražského dopravního podniku k výkupu pozemků nad trasou metra D. Projednání podniku zařadil na úterní program náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) teprve minulý týden, nyní však tento plán stáhl. Potvrdilo to několik zdrojů ČTK. Trojkoalice byla zásadně proti a plánovala navrhnout ukončení projektu.

Rada hlavního města je zároveň valnou hromadou městských společností, tedy i DPP. Vytvoření dceřiné společnosti tak podléhá schválení radních. Celkové nastavení podniku je nicméně v režii vedení DPP.

Trojkoalice argumentovala zákonem o liniových stavbách, který prošel sněmovnou a čeká nyní na schválení v Senátu. Zákon má umožnit rychlejší vyvlastnění pozemků pro stavbu klíčových dopravních staveb, mezi které je jmenováno i metro. Právě výkup pozemků měl být hlavní prací společného podniku města s Pentou, která měla mít v podniku 51procentní podíl.

Podle náměstkyně primátorky Petry Kolínské (Zelení/Trojkoalice) je v této situaci zbytečné schvalovat společný podnik, když hlavním argumentem pro jeho vytvoření je právě snazší výkup pozemků.

Podle Penty není zákon překážkou. „Zdaleka není na konci schvalovacího procesu, a přestože nad ním panuje velká shoda, je otázka, kdy vejde v platnost,“ uvedl šéf rezidenční výstavby Penty David Musil, podle kterého se celý projekt zpolitizoval.

Dolínek i primátorka Adriana Krnáčová (ANO) v minulosti pro MF Dnes uvedli, že DPP zpracovává analýzu vlivu novely na přípravu stavby metra D a že na ni před schválením podniku počkají. Podle informací ČTK je to jeden z hlavních důvodů úterního stažení tisku ke společnému podniku.

Dolínek tuto informaci nepotvrdil, podle něj jde o důvěrné obchodní vztahy DPP a městské rady jeho valné hromady společnosti. Uvedl pouze, že požádal podnik o doplnění podkladů.

Cílem společného podniku má být co nejrychleji vykoupit pozemky potřebné pro výstavbu. Podle dříve zveřejněných informací má mít Penta v podniku většinový podíl 51 procent, takže nebude nutné se při výkupu pozemků řídit pravidly, která musí dodržovat veřejné subjekty.

Společný podnik má zároveň těžit z finančního zhodnocení pozemků přilehlých k novým stanicím, a pokrýt tak část nákladů na výstavbu. Plán se netýká stavby metra.

Metro D má odlehčit trase C a propojit sídliště na jihu Prahy s centrem. V první fázi výstavby má vzniknout úsek Pankrác - Olbrachtova. Následně bude stavba prodloužena do plánované zastávky Nové Dvory a pak do konečné Depo Písnice.

Kromě úseku z Pankráce do Písnice má vést metro D také z Pankráce na náměstí Míru. O stavbě této části trasy se zatím nerozhoduje. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. Koncem letošního roku mají začít první průzkumné práce.