Špičky ODS podepsaly podporu Nečasovi, Sobotka odmítl

„Nesouhlasil jsem s tím textem ze sta procent. Tak jsem to nepodepsal,“ vysvětlil svůj postoj. Na dokumentu mu prý vadilo, že vedení ODS v něm vyjadřuje „plnou podporu“ Nečasovu rozhodnutí, i když premiér svým kolegům ještě ani nevysvětlil pozadí důvodů, které jej vedly Pospíšilovu odvolání. O věci podle Sobotky teprve bude jednat stranická výkonná rada 9. července.
Podle prohlášení je ale důvěra premiéra v osobu ministra klíčová pro akceschopnost vlády jako celku. Za tu pak nese premiér „nedělitelnou odpovědnost a má plné právo ztrátu své důvěry kdykoli vyjádřit právě odvoláním ministra z funkce“.
S výjimkou Pospíšila text podepsali všichni místopředsedové strany. Signaturu připojili také zástupci většiny krajských organizací ODS. Kromě plzeňského regionu, který vede právě Pospíšil, a Sobotkova Libereckého kraje pod dokumentem chybí také podpis zástupce Královéhradeckého kraje. Poslankyně Zdeňka Horníková.Horníková, která se vrací z dovolené v Chorvatsku, dnes řekla, že stojí za Petrem Nečasem i touto vládou. „Premiér je ale natolik suverénní, že jeho rozhodnutí bychom neměli komentovat nějaký prohlášením. To nám nepřísluší,“ řekla předsedkyně ODS v Královéhradeckém kraji, proč její podpis pod dokumentem také chybí.
Nečas vyvolal bouřili nepochopení a nevole poté, co ve středu náhle oznámil, že ministr Pospíšil ve vládě končí. Jeho zdůvodnění, že Pospíšil žádal pro resort peníze navíc v době nutnosti šetřit a manažersky nezvládal svůj úřad, nepřijal sám končící ministr, ale ani velká část politické scény.
Místo toho začala opozice i koaliční TOP 09 odchod ministra spojovat s tím, že se na místo pražského vrchního státního zástupce chystal jmenovat , vnímanou jako neohroženou bojovnici s korupcí.
Nečasovo rozhodnutí o Pospíšilově odchodu má u podepsaných členů ODS „plnou podporu“, neboť stejně jako u předcházejících změn ve vládě respektují ústavní právo premiéra navrhovat a odvolávat ministry.
Prohlášení zdůrazňuje, že popularita v médiích není obrazem politikových schopností při řízení resortu. Nevypovídá také nic ani „o jeho schopnosti být členem vlády jako nejvyššího exekutivního orgánu státu“.