TGV jako vzor. Vysokorychlostní tratě mají být v Česku podle francouzských norem | E15.cz

TGV jako vzor. Vysokorychlostní tratě mají být v Česku podle francouzských norem

ČTK

Vlaky na vysokorychlostních tratích v ČR by měly jezdit podle norem francouzského TGV. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) koupí na základě memoranda francouzské technické předpisy pro vysokorychlostní tratě (VRT). Memorandum zástupci společností podepsali na Železniční konferenci v Dříteči na Pardubicku.

„Normotvorby a předpisy, jak vůbec vysokorychlostní trati stavět, jsou strašně důležité. Neumím si představit, že bychom je u nás začali vytvářet, když už jsou 40 let vyzkoušené ve Francii,“ řekl ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Jednání o koupi předpisů začala loni v září. SŽDC za ně francouzské SNCF Mobilités zaplatí 11 milionů korun. Předpisy a normy sloužily pro stavbu trati v Maroku a některé systémy využívá také španělská železnice. Podle Svobody se práce na VRT skokově zrychlí.

„My nemáme analýzy, jak se tratě chovají, neznáme diagnostické parametry, nevíme, co znamená tratě založit, tohle pořídíme naráz a budeme vědět, co budeme chtít po budoucích projektantech a po budoucích zhotovitelích,“ řekl Svoboda.

SŽDC vyšle své odborníky do zahraničí na stáže, aby poznali, co přesně předpisy v reálném provozu znamenají. Jde například o trakční vedení, měnírny, typy kolejí nebo typy uchycení kolejí, dodal Svoboda.

Další krok k potrubní přepravě. Ve Francii dokončili novou testovací trať hyperloopu

Dokumentace pro územní řízení tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí by se měla začít zpracovávat letos. Mezi pilotní úseky patří VRT Polabí na výjezdu z Prahy do Poříčan na Kolínsku, druhý je jižně od Brna a třetí z Přerova na Ostravu. Na stavbu VRT by SŽDC ideálně potřebovala 30 miliard ročně.

„Celá síť ve všech směrem, je to taková hvězdice z Prahy na Polsko, Brno, Ostravu, Vídeň a výhledově na Plzeň. Celková odhadovaná částka je 500 miliard až 600 miliard korun. Je to projekt, který je odhadován na 20 až 25 let,“ řekl pořadatel konference, poslanec Martin Kolovratník (ANO).

Čína chce letos postavit téměř sedm tisíc kilometrů železnice

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!