dTest radí: Voucher od cestovky přijmout nemusíte

Zájezd, ilustrační foto

Zájezd, ilustrační foto

Exotika, ilustrační foto
2
Fotogalerie

Situace, kdy se kvůli zákazu vycestovat ruší spousta zájezdů, má velký dopad na dopravce, hoteliéry, cestovní kanceláře a agentury. Ale i na cestovatele samozřejmě. Čeští zákonodárci nedávno přijali nový zákon, takzvaný Lex Voucher, který zákazníkům ukládá povinnost přijmout nabízený voucher za zrušený zájezd. Podle dTestu ale může být tento postup v rozporu s právem Evropské unie.

Evropská směrnice o soudobých cestovních službách uvádí, že v případě, kdy je zrušen zájezd z důvodu mimořádných okolností, mají být cestujícímu navráceny všechny uskutečněné platby. Peníze musí být klientovi poslány do 14 dnů po skončení smlouvy. Cestovní kancelář samozřejmě může zákazníkovi nabídnout poukaz jako náhradu. Cestující má ale stále právo si vybrat. Voucher přijmout nemusí.

Český parlament to vidí jinak

Český parlament schválil zákon, jehož cílem je zmírnit dopady pandemie na sektor cestovního ruchu. Zákon stanoví, že pokud dojde v období od 20. února do 31. srpna 2020 ke zrušení zájezdu z důvodu mimořádných či neočekávaných okolností v místě pobytu nebo cesty, má cestovní kancelář možnost místo vrácení peněz vystavit zákazníkovi poukaz na jiný zájezd nejméně v hodnotě původního zájezdu.

„Tento postup dovolený zákonem však Evropská komise vidí jako problematický, pokud není respektována možnost volby vrácení peněz ze strany zákazníka,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Podle dTestu musí členské státy respektovat právo Evropské unie. Členské státy nemohou zavádět vlastní předpisy, které by se odklonily od směrnice, která je založena na maximální harmonizaci. Nebyla by pak zajištěna stejná úroveň ochrany cestujících napříč unii.

Stejné právo i v přepravních službách

To stejné platí i v případě přepravních služeb v letecké, železniční, lodní a autobusové dopravě. „Vzhledem k tomu, že využití náhradního spoje je s ohledem na stávající okolnosti obtížně realizovatelné, zůstává cestujícím zejména možnost volby mezi různými možnostmi náhrady výdajů za zakoupené jízdenky či letenky. Náhrada plné ceny cestovního dokladu může být uskutečněna formou buď vrácení peněz, nebo poukazu, pokud s tím cestující souhlasí,“ konstatuje za dTest Eduarda Hekšová.

Raději se dohodněte

dTest spotřebitelům radí, aby se v první řadě pokusili s cestovkami dohodnout. Pokud se spolu nedomluví, musí cestovní kanceláře respektovat zákon a nabídnout poukaz. A v tuto chvíli bude na zákazníkovi, jestli poukaz přijme, nebo se bude domáhat svého práva na vrácení peněz. U soudu.

V případě zakoupených jízdenek a letenek nemají podnikatelé v přepravě jednostranné právo vystavit poukaz, ten je možný pouze po dohodě obou stran. „Finanční problémy mohou mít nejen spotřebitelé, ale i podnikatelé, pro které by hromadné vracení zaplacených úhrad mohlo být likvidační. Proto i přes znalost evropských práv spotřebitelů vyzýváme k vzájemnému pochopení a dohodě, pokud je možná,“ uzavírá  Hekšová.