Amazon chce zboží posílat ještě předtím, než si ho objednáte

Sklad Amazon

Sklad Amazon Zdroj: Profit

Amazon zná své zákazníky tak dobře, že jim chce zboží zasílat ještě dříve, než klepnou na tlačítko „koupit“. Americký internetový obchod získal v prosinci patent na systém, který umožní odeslat zboží správným směrem ještě předtím, než si jej někdo objedná.

Pomocí takzvaného předběžného zasílání chce Amazon zkrátit čas na doručení a odlákat tak další zákazníky kamenným prodejnám. Jak totiž Amazon uvádí v patentové žádosti, prodleva mezi objednáním a doručením zboží „může zákazníky odradit od nákupu u online obchodníků“.

Patentovaný systém, na který upozornil deník Wall Street Journal, dovede na základě sledování chování zákazníků odhadnout, po jakém zboží bude v určité oblasti zájem. Podle toho pak může zboží předem zabalit nebo dokonce poslat do lokálního skladu, aby tak urychlil doručení.

Zájem zákazníků bude program odhadovat podle předchozích objednávek, vyhledávání zboží na svém webu, obsahu „nákupních košíků“, vráceného zboží či dokonce podle toho, jak dlouho zákazníci podrží kurzor myši nad konkrétní prodávanou věcí.

Patentovaný logistický řetezec podle AmazonuPatentovaný logistický řetezec podle AmazonuPatentovaný logistický řetezec podle Amazonu | Patentovy urad USA

Pokud dnes Amazon obdrží objednávku, vyhledá zboží ve skladu, zabalí jej a předá zásilkové společnosti. Firma se snaží čas doručení zkracovat rozšiřováním sítě lokálních skladů, aby mohla začít doručovat objednávky do druhého dne nebo i ten samý den. Loni internetový obchod oznámil, že testuje doručování balíčku ze skladů přímo k zákazníkům pomocí bezpilotních letadel.

Nyní by podle jednoho z patentovaných způsobů mohl odeslat balíček jen s částečně vyplněnou adresou a později místo podání upřesnit podle obdržené objednávky. V případě velkých bytových komplexů chce Amazon zasílat zboží „naslepo“ i na konkrétní adresu, ale bez vyplněného příjemce.

Amazon zatím nezveřejnil, kdy novou technologii nasadí. Není ani jasné, jakého zrychlení by měl díky novince dosáhnout. Ukazuje to ale jeden ze způsobů, kterým může firma využívat obrovské množství dat, které o svých zákaznících shromažďuje.

Test Amazonu: skvělé služby, ale za jakou cenu?