Amazon se otáčí zády k UPS a spol., balíky zkouší doručovat sám

Amazon

Amazon Zdroj: CC BY-SA 2.0: Atomic Taco

Už žádná zpoždění během předvánočních nákupů a přinejmenším balíčky doručené během jediného dne – to slibuje internetový obchod Amazon. V několika amerických městech firma zkouší vlastní doručování zásilek zákazníkům pomocí vlastních rozvážkové služby.

Amazon testuje doručování na takzvané poslední míli, tedy závěrečném úseku cesty zásilky od obchodníka k zákazníkovi. Podle deníku Wall Street Journal se zelené dodávky s logem Amazonu už nyní prohánějí v ulicích San Franciska a brzy se objeví i v New Yorku a Los Angeles. Dodávky, které pod značkou AmazonFresh rozvážejí i potraviny, sice řídí zaměstnanci partnerských firem, zároveň ale jsou pod přímou kontrolou internetového obchodu.

Plná kontrola nad doručením zásilek Amazonu umožní zabránit zpožďování dodávek během Vánoc. Poskytne mu to také lepší kontrolu nad celkovým dojmem zákazníka ze služby a náklady na doručování. Ty totiž od roku 2009 ukusují stále větší část z tržeb firmy.

Vlastní zásilková služba také Amazon přiblíží na dosah jakéhosi svatého grálu internetových obchodu – doručení zboží v ten samý den, kdy si jej zákazník objednal. S pomocí vlastních dodávek také Amazon může nabídnout doručování pozdě večer či více upřesnit čas doručení.

Tradiční dopravci nám nestačí

Svým krokem Amazon připraví o zisk společnosti jako UPS či FedEx a americkou poštu, které nyní doručovaly většinu zásilek Amazonu. Jak Wall Stret Journal řekli bývalí manažeři Amazonu, firma chce navíc ve vzdálenější budoucnosti začít poskytovat vlastní logistické služby a konkurovat tak firmám, pro něž dosud byla zdrojem zisku.

Podle zaměstnanců Amazonu začal společnost svou doručovací síť v tichosti testovat už loni. Na balíčcích se začaly objevovat dříve nepoužívané kódy a zákazníci, kteří takové zásilky dostali, tvrdí, že na popisu balíku chyběly jinak obvyklé poznámky o externím dopravci.

Amazon tvrdí, že roste rychleji než dopravci, které používá, a vytvoření vlastní zásilkové služby je tak nevyhnutelným krokem. „Amazon nemůže spoléhat výhradně na služby poskytované tradičními logistickými společnostmi. To by omezilo náš růst, zvýšilo náklady a zabránilo inovacím,“ uvedla firma.

Doručování zatím pokulhává

Ještě před testováním v USA Amazon vytvořil vlastní síť doručovatelů ve Velké Británii. „Vytvořili jsme vlastní rychle doručování na poslední míli ve Velké Británii, protože komerční společnosti nedokázali zvládnout naše špičkové objemy,“ napsal šéf Amazonu Jeff Bezos v každoroční zprávě akcionářům. To neznamená, že by firma vybudovala vlastní logistický park, zásilky doručuje prostřednictvím místních kurýrních společností pod hlavičkou „Amazon Logistics“.

Dosavadní zkušenosti zákazníků ale ukazují, že Amazon se má od zavedených logistických firem co učit. Britská internetová fóra se plní stížnostmi zákazníků Amazonu, kteří dostali neúplné objednávky, jejichž zboží dorazilo později, než mělo, či nedorazilo vůbec. Také redakce Wall Street Journal, která službu otestovala v San Francisku, své zásilky dostala o několik dní později, než Amazon sliboval.