Big Brother hlídá sestřičky
Držím v ruce čtečku připomínající objemnější starý mobil. Nebudu ale nikomu volat ani projíždět kódy potravin v samoobsluze. Jsem ve Čtyřlístku, pobytovém zařízení Městského ústavu sociálních služeb v Kotíkovské ulici. Místo rohlíků a másla u pokladny tady sociální pracovníci čtečkou přejedou kódy přebalování, krmení, oblékání nebo mytí klientů hned poté, co takový úkon udělají.
Zkouším čtečkou projet kód jednoho ze zaměstnanců, moc mi to nejde. Nakonec uslyším spásné pípnutí, už jsem v systému. Teď musím každý úkon zaznamenat. Později ho najdu v počítači. „S každým uživatelem máme sepsaný individuální plán, včetně všech sociálních služeb, které mu poskytneme. Každý z klientů má desky, ve kterých jsou všechny předepsané úkony zaznamenané v čárových kódech,“ popisuje vedoucí Čtyřlístku Miroslava Netrvalová.
Stojíme v jednom z pokojů. Protože mne k odborné práci nepustí, jenom přejíždím kódy. „Musíte víc na střed, pak se vám to načte,“ slyším pokyn. Za pár minut se vracíme na sesternu a koukáme do počítače. Je tam všechno. Přesný čas, popis služby, jméno pracovníka, jméno klienta. Téměř dokonalý Big Brother. „Ze začátku si holky těžko zvykaly, to víte, novinka.
Teď už je to pro ně rutina. A někdy to může být naopak věc, která je ochrání před stížností příbuzných,“ připomíná Netrvalová. Ti si občas postěžují, že o jejich tatínka se nikdo nestará, že u něho nebyl nikdo celé odpoledne a podobně. „Záznamy z počítače nám v takovém případě ukáží, kde je pravda. Upozorňuji, že pracovník nemůže zpětně služby do systému načíst,“ dodává vedoucí Čtyřlístku. Díky novince ústav lépe zjistí, co klienti potřebují.
„Někdy se ukáže, že rozsah poskytovaných služeb odpovídá vyššímu stupni závislosti. Znamená to, že se uživatelův stav buď zhoršil a pak může požádat o vyšší příspěvek, nebo služby nadužívá a měl by být víc samostatný,“ říká sociální pracovnice Eva Žípková. Od 1. července začne systém čteček fungovat ve všech pobytových zařízeních městského ústavu sociálních služeb.