Daň za tramvaje: ubude autobusů
Městskou dopravu v Olomouci čekají kvůli chystané tramvajové lince na Nové Sady převratné změny. Už nyní je jasné, že ve chvíli, kdy tudy začnou jezdit tramvaje, výrazně ubude autobusových spojů. Jejich interval se prodlouží a budou jezdit jinými trasami.
Lidé z dopravního podniku očekávají, že zásah do systému hromadné dopravy bude po zprovoznění nové linky v roce 2012 významný. „Ke změně může dojít v tramvajových a autobusových linkách, včetně příměstských autobusů,“ uvedla mluvčí podniku Magdaléna Kopřivová.
Pohodlnější cestování?
Oslovení Olomoučané více tramvajových spojů na úkor těch autobusových většinou vítají. Nejen, že se jim tramvajemi cestuje pohodlněji, ale navíc je doprava po kolejích často v hustém městském provozu rychlejší. „Když bude jezdit tramvaj, mohl bych to z ní mít domů jen sto metrů. To by pro mě bylo ideální,“ prohlásil třeba Richard Kuzikovský ze Zikovy ulice.
Pavla Stejskalová z opačného konce sídliště však z tramvají už tak nadšená není. „Pokud by to pro mě znamenalo, že bych cestou z centra na Slavonínskou ulici musela přesedat z tramvaje na autobus, bylo by to spíš horší než teď,“ soudí Stejskalová.
Podle olomouckého odborníka na hromadnou dopravu Miroslava Bureše však půjde jen o dočasný stav. „Tramvajová trať má v budoucnu končit u Jižní ulice, až tehdy dostane smysl. Ta chystaná mezietapa samozřejmě nemusí znamenat komfort pro všechny,“ upozornil Bureš.
O tramvaji jedoucí na jedno z největších olomouckých sídlišť mluví radní už dvacet let. Trasu malovali projektanti už několikrát a několikrát ji škrtali. Ani dnes není definitivně jasné, kde bude trať končit.
„Přesné místo jsme ještě nevybrali, ale linka bude v každém případě končit v Rooseveltově ulici někde poblíž prodejny Mountfield,“ uvedl olomoucký primátor Martin Novotný.
Úvahy nad tím, kde má nová tramvajová trať prozatím končit, počítají se dvěma nejpravděpodobnějšími variantami. Jedna by dovedla tramvaj z centra města přes Šantovku na dnešní parkoviště u Mountfieldu, druhá o kus dál za centrum sociálních služeb na křižovatku se Zikovou ulicí.
„Trať nebude končit klasickou smyčkou, ale takzvanou úvratí. Bude mít podobu písmene iks,“ informoval Marek Černý z olomouckého magistrátu. To bude také důvod, proč se v Olomouci objeví i nové tramvaje, které budou umět jezdit na obě strany. Tam i zpátky bez otáčení.
Méně autobusů = více peněz na změny
Na postavení tramvajové trati se nikdy nenašlo v městské pokladně dost peněz. Nyní se rýsuje šance získat je ze švýcarských fondů, které jsou součástí evropských dotací. „Jejich podmínkou je zlepšení životního prostředí. Splníme ji právě tím, že omezíme autobusovou dopravu,“ uvedl náměstek primátora Ladislav Šnevajs.
Vybudování trati, která bude dlouhá jeden a půl kilometru, vyjde na čtyři sta milionů korun. Ze Švýcarska by na ni mohlo přijít až 340 milionů. „Překonáním řeky Moravy a Velkomoravské ulice vyřešíme asi největší problém. Prodloužení trati až na Povel nebude v budoucnu už technicky tolik náročné,“ poznamenal Šnevajs. Je možné, že práce na stavbě trati začnou již na jaře příštího roku.