Dvojčata i trojčata na českém trhu: Sophiina volba?

Škoda

Škoda Zdroj: Autorevue.cz

Mnoho automobilek sdružených v nejrůznějších koncernech nabízí některé modely u více značek. Šetří tak výrobní náklady. Jedna konstrukce, jedna technologie, často i jedna linka. Jen na konci nalepí dopředu a dozadu jiná loga a nápisy. Současně si však ubírají pozornost a na někdy se doslova kanibalizují.

Český trh nabízí v posledních letech zhruba sedm až osm totožných modelů, jen pod jinou značkou a jménem. Rozdíl je přitom opravdu jen ve jménu a někdy jen drobných interiérových exteriérových detailech. Kdo si vede lépe?

Berlingo a Partner

Typickými dvojčaty jsou Citroën Berlingo a Peugeot Partner. Ty rozeznáte jen podle loga a lvíčka, či šípů na volantu. Vyrábějí se už ve třetí generaci od roku 1996 a v Česku si nepoměrně lépe vede Berlingo. V některých letech se jednalo až o násobky ve prospěch Citroënu. Jen letos v lednu se prodalo zhruba čtyřikrát více Berlinga, než Partnera (to lez přičíst na vrub výrazným lednovým slevám Citroënu). Vloni bylo Berlingo lepší o téměř čtyři stovky aut, v roce 2010 dokonce o 1202 kusů. V letech 2002 až 2012 zaznamenal Svaz dovozců automobilů u Berlinga 10 039 vozů, zatímco Peugeot vykázal u Partnera 4849 kusů. Ve prospěch Peugeotu v posledních čtyřech sezónách (2009-2012) mluví to, že má stabilní každoroční registrace (cca 650 až necelých 700), zatímco Berlingo má v roce 2009 cifru 1887 kusů, v roce 2010 ještě 1853 vozů, ale v roce 2011 už jen 821 aut. Vloni se opět Berlingo vyhouplo přes tisíc aut (1057 ks).

Sedici a SX4

Poměrně jasně na body vede z dvojice populárního SUV Fiat Sedici – Suzuki SX4 druhé ze jmenovaných aut. Vůz, který sjíždí z jedné výrobní linky v Maďarsku, převzal Fiat od Suzuki, aby rozšířil nabídku. Stejné auto však přehledně vítězí pod japonskou vlajkou. Prodeje SX4 byly v některých letech i více než desetinásobné. Vloni zaregistrovali prodejci Fiatu 91 Sedici, SX4 jich má na kontě 1455. V roce 2008 to bylo 116 versus 1588 ve prospěch Suzuki. Jen v roce 2011 se Italové pochlapili se 451 Fiaty Sedici ku 1853 Suzuki SX4.

Captiva a Antara

Bodovací soutěž v rámci jednoho koncernu jasně vyhrává na českém trhu také dvojice od General Motors: Chevrolet Captiva a Opel Antara. Takřka totožné SUV (Chevrolet nabízí navíc delší sedmimístnou variantu) je u obou značek ve společné nabídce od roku 2007. Captiva (kromě zaváděcího roku 2006) má regiostrace v trojmístných číslech, Opel Antara se s výjimkou roku 2007 (69 registrací) nepřehoupl přes padesátku.

Aygo, 107 a C1

V kategorii minivozů jsou k dispozici v současné době hned dvoje trojčata. Kolínská továrna TPCA posílá do prodejen od roku 2005, kdy zahájila výrobu, mírně odlišnou Toyotu Aygo a totožnou dvojici Peugeot 107 a Citroën C1. V letech 2005 až 2012 se zaregistrovalo 3015 C1, 3325 stosedmičky a 2162 kusů Ayga. Peugeot s Citroënem se téměř pravidelně střídali v této „rodinné bitvě“ o prvenství, ale vloni si nejvíce ukrojila Toyota Aygo, kdy s 517 registrovanými kusy poprvé předhonila francouzské sourozence (Peugeot 200 ks a Citroën 463 ks).

4007 a C Crosser

Kdo ještě vede bratrovražedný boj o zákazníka? Léta se o přízeň pral Peugeot 4007 s Citroënem C Crosser (na podvozkové základně Mitsubishi Outlander) – tady v posledních pěti letech měl víc zájemců Peugeot (ale pořád výrazně méně, než Outlander). Od loňska se perou o zákazníky oba francouzské vozy na podvozku a dalších dílech Mitsubishi ASX.

Citigo, Up a Mii

Dvojčata a trojčata má v nabídce i koncern VW. V minivozech má náskok z rychlého uvedení česká Škoda Citigo, kvůli vyšší ceně bude zřejmě i nadále ztrácen VW Up a jako poslední přišel Seat Mii, jeho prodeje jsou zatím zanedbatelné. I ve dvojici Škoda Rapid a Seat Toledo je zatím jasným vítězem Rapid (v lednu 2013 zaregistroval SDA 405 Rapidů proti 13 Toledům).