Exkluzivně: Pacienti přitvrdili, právníci z Motola dostali pepřové spreje

Nemocnice v Motole, největší zdravotnické zařízení v zemi, nakoupila pro své právní referenty pepřové spreje.

Důvodem je stoupající agresivita pacientů, kteří si stále častěji stěžují na výsledky práce lékařů a sester. Zdravotnické zařízení kvůli nim muselo výrazně posílit své právní oddělení.

„Ve většině jsou jejich stížnosti neopodstatněné,“ říká vedoucí právního oddělení fakultní nemocnice Vladimíra Dvořáková.

Podle Dvořákové přitom nejde o případy, kdy prokazatelně chybuje lékař. Například tím, že si splete strany, nebo nechá při operaci v pacientovi roušku.

Problémem jsou kauzy, které jsou spíše malicherné až kuriozní, přesto chce pacient na nemocnici vysoudit peníze. Mezi takové patří například modřina po odběru krve, nehezká jizva nebo nakažení chorobou, která není infekční. Podle statistik pražských nemocnic je oprávněná jen každá osmá stížnost.

Zvýšený zájem klientů potvrzují také právníci, kteří se zabývají zdravotnictvím. Podle advokáta Jakuba Uhra je nárůst případů až čtyřnásobný. „Zvýšil se počet žalob, ale i trestních oznámení, které lidé posílají na všechny možné strany,“ říká Uher.

Valná většina podle něj nemá u soudu šanci. Klienti jsou pak nemile překvapeni, protože v případě prohraného soudu musí platit desetitisíce za soudní výlohy.

Čtěte více v týdeníku Sedmička. Vychází ve čtvrtek 4. února