Expanze nákupních center pokračuje
Praha i Bratislava zažívají nový příliv aktivity v podobě nových center a rozšíření stávajícího sortimentů. Díky rychle rostoucí poptávce po mezinárodních značkách probíhá vlna zajímavého nového rozvoje. Rok 2007 byl pro Prahu milníkem díky otevření nového formátu - outletového centra Fashion Arena ve Štěrboholích a též velmi dobře dostupného nákupního centra Palladium ve středu města. Palladium změnilo komerční mapu města a prodloužilo hlavní nákupní oblast až k ulici Na Poříčí, díky čemuž Praha zůstává velmi atraktivní a zavedenou nákupní destinací.
V Praze se otevřely i brány několika menších center, například Galerie Fénix a Oasis Florenc. Ulice Na Příkopě a Václavské náměstí nadále zůstávají magnetem pro vlajkové obchody mezinárodních značek, přičemž Pařížská třída se svou elegantní architekturou přitahuje luxusní značky jako Burberry, Cartier, Louis Vuitton, Hermes či Ferragamo.
#####Chystá se otevření dalších center
#####Expanze zahraničních obchodníků
Samotní nájemci si dávají větší pozor se svou expanzí, protože mnozí z nich fungují na českém trhu přes 10 let, a tudíž své pokrytí mají zajištěno a dalším otevřením obchodu by si zbytečně parazitovali.
Přesto v České republice je prostor pro vybudování dalších projektů, což ovšem musí být založeno na kvalitním průzkumu trhu, zjištění spádovosti a typu nakupujících spolu se všemi podstatnými geografickými znaky. Dalším plusem, který pomáhá neustálé výstavbě obchodních center a na který mohou developeři spoléhat, je stálý přísun nových zahraničních obchodníků, jež v Česku nemají zastoupení, a proto expandují plošně, tj. do všech větších regionálních měst. Maloobchodní scéna krajských měst postupně dostává novou tvář a vidíme zde přesun aktivity z předměstí zpět do center měst. Developeři se soustředí na revitalizaci městských center takovými projekty, jako jsou Palace Pardubice (AFI Europe) či Forum Karolina v Ostravě a Forum v Liberci a Ústí nad Labem (Multi Development). Společnosti Plaza Centres a ECE provádějí stejnou regionální expanzi s projekty v Plzni a Liberci. Vlna nárůstu maloobchodní aktivity je výsledkem trvalého a rostoucího zájmu maloobchodních prodejců o rozšiřování své stávající sítě a zájmu nových prodejních partnerů.
#####Rozšiřují se možnosti v krajích
Krajská města v první polovině roku 2008 zaznamenala rozšíření Shopping Parku Avion na Výškovické ulici v Ostravě (14 tisíc m2; Inter Ikea) a společnost Crestyl otevřela nové nákupní středisko Central Most. Novým trendem ve výstavbě je otevírání menších nákupních parků (od 3000 do 7000 m2 plochy) v krajských městech, kde dosud jedinou moderní formou maloobchodního prodeje byly hypermarkety. Rozšíření Shopping Parku Avion a Auparku v Bratislavě začátkem minulého roku bylo velikým úspěchem a zavedlo na trh nové mezinárodní značky jako M&S, H&M či C&A. Navíc multifunkční projekt Eurovea, který má být dokončen v roce 2009, oživí a posilní střed města Bratislavy. Stane se atraktivním hřištěm pro vlajkové obchody mezinárodních značek a vytvoří atraktivní hlavní třídu na nábřeží Dunaje. Krajská města i nadále přitahují zájem developerů i maloobchodních prodejců o vstup na maloobchodní trh, jemuž stále vládnou nákupní střediska a prodejní parky, zatímco nákupní třídy jsou ještě v plenkách a značkové podnikové prodejny neexistují.