Karlovarské horní nádraží a jeho okolí: Za tmy místo strachu

Která lokalita v Karlových Varech je v noci nejnebezpečnější? Podle čtenářů Sedmičky okolí horního nádraží.

Sedmačtyřicetiletá Dana byla přepadena jen jednou v životě. Ve zešeřelé Jáchymovské ulici za horním nádražím v Karlových Varech přišla o peněženku s doklady a necelými dvěma stovkami, když ji zastavila trojice mladíků.
„Měla jsem velký strach. Nevěděla jsem, jestli někdo z nich není zfetovaný a nemá u sebe pistoli. Proto jsem jim peněženku raději dala. Hned potom utekli přes park směrem ke hřbitovu,“ vzpomíná na událost z roku 1997 Dana.
Přestože už je to dvanáct let, nezapomněla. I proto na webu Sedmičky, kde čtenáři po tři týdny vybírali nejnebezpečnější místo nočních Varů, hlasovala pro horní nádraží. A nebyla sama. Okolí této zchátralé železniční zastávky v anketě o nejnebezpečnější místo s přehledem zvítězilo. Obdrželo třicet procent hlasů. „S tím mohu souhlasit. Jednak je to historicky mezi občany zažito, protože v parku mezi nádražím a městskou částí Rybáře docházelo k násilným útokům, a navíc místo je nedostatečně osvětlené s bujnou vegetací. V nočních hodinách by proto lidé měli k cestování po městě využívat linky dopravního podniku a raději se netoulat osamoceně, zvlášť v takovýchto místech,“ komentoval výsledky čtenářského hlasování Marcel Vlasák, velitel Městské policie v Karlových Varech.

Bezdůvodný strach?

Okolí lázeňského nádraží nad Ohří je nechvalně proslulé noční místo. V poslední době tam sice nedošlo k žádnému přepadení, v minulosti však byly v přilehlých potemnělých parcích okradeny nebo bezdůvodně napadeny desítky lidí. A proto hlídky městské policie nespouštějí tuto lokalitu z očí. „Pravidelně uzavíráme nádražní halu, kontrolujeme závadové osoby a každou noc také kontrolujeme okolí,“ říká Vlasák.
Má to logiku. Přestože nádražní objekt spíš než lepší tvář jedenadvacátého století připomíná horší tvář století devatenáctého, pořád zůstává důležitou branou do města. Třeba pro potulující se kriminálníky ze Sokolovska nebo Mostecka. A navíc, nádraží sousedí s městskou čtvrtí Rybáře, které se přezdívá „karlovarský Žižkov“. A tam například před pěti týdny policie objevila pěstírnu marihuany.
Policie si přesto nemyslí, že by oblast horního nádraží čněla co do počtu spáchaných trestných činů nad ostatními obvody lázeňského města. „Páchaná trestná činnost, mohu-li to tak říct, je rovnoměrně rozložená po celém městě. Oblast horního nádraží se tedy nijak zvlášť nevymyká,“ říká Zdena Papežová, mluvčí karlovarských policistů.
Drobní kapsáři nebo výtržníci se totiž pod tlakem doby přesunuli jinam. Někam, kde to víc žije, a oni z toho mohou nějakým způsobem těžit. Přes den korzují po kolonádě nebo si tipují oběti ve velkých nákupních střediscích, večer se potulují obchodně-správním územím. Posrkávají laciný alkohol u stánků nebo v zastrčených hospodách. Pokud jde o takzvané obchodně-správní území v centru města, jeho aktuální problémy se jmenují: vandalství, krádeže, rvačky a jízda pod vlivem alkoholu. Jiná je situace v Doubí, i když ani tato lokalita na okraji města celkově nevybočuje z karlovarského průměru. Doubí obsadilo v internetové anketě Sedmičky o nejnebezpečnější noční místo Karlových Varů druhé místo, obdrželo šestnáct procent hlasů. „Problémy tam dělají někteří nepřizpůsobiví Romové,“ tvrdí například Rostislav Bursa, který se z Doubí odstěhoval před sedmi lety. To nepřímo potvrzují i karlovarští strážníci. „Městská policie tam řešila problémy s občany narušujícími občanské soužití a noční klid,“ říká Vlasák. Jak dodává, také v Doubí provádí městská policie cílené kontroly, oblast má na starosti strážník na kole.

Uniforma - pocit bezpečí

Z průzkumu Sedmičky, provedeném dotazováním v ulicích Karlových Varů, vyplývá, že lidé posuzují bezpečnost jednotlivých lokalit hodně také podle přítomnosti policejních hlídek. Karlovarští strážníci mají v noci ve službě dvě motorizované hlídky. V problémových dnech, jako jsou pátek a sobota, kdy se ve městě víc pije, je posilují ještě o psovoda. Podle Vlasáka kontrolují hlavně lázeňské území a kolonádu, v okrajových městských částech se zaměřují na garáže a zahrádky. „V příštím roce požádáme o navýšení početního stavu, abychom zajistili větší kontrolu okrajových částí města,“ doplnil Vlasák.