Klesají nejen nabídkové, ale i prodejní ceny nemovitostí

Skutečné prodeje nemovitostí v srpnu letošního roku vykazují nejen klesající výši nabízených cen, ale také jejich reálných prodejů. Cenové mapy společnost RE/MAX ukazují reálné prodeje nemovitostí po celé ČR. Zajímavé je proto srovnání nabídkových a skutečně realizovaných cen, mezi Prahou, Brnem a Plzní, které ukazuje situaci v prodeji u třech typů nemovitostí, a to malých bytů 1+kk, velkých bytů 4+1 a rodinných domů.

Ceny malých bytů 1+kk, po kterých je obecně vyšší poptávka, byly v Praze nabízeny za průměrnou cenu 1 627 600 korun, nicméně, jejich reálný prodej byl v průměru o 66 667 korun nižší s cenou za metr čtvereční kolem 38 384 korun. Tyto byty se prodaly v průběhu 92 dnů. Složitější situaci řešili prodávající větších bytů 4+1. Jejich průměrná nabídková cena byla 4 333 000 korun, nicméně reálné prodeje byly téměř o 200 tisíc nižší (-199 670 korun). Jejich cena za metr čtvereční se pohybovala kolem 36 364 korun. Nicméně délka jejich prodeje byla oproti menším bytům dvojnásobná. Průměrně 187 dnů.

„Když se podíváme na situaci v Brně a Plzni“ srovnává Petr Frey, viceprezident pro marketing společnosti RE/MAX,“ tak v Brně se v průběhu srpna nabízely malé byty za 1 190 000 korun a v Plzni dokonce za 1 072 000 korun. Reálné brněnské prodeje byly v průměru o 77 000 nižší, ale plzeňské se téměř srovnávaly s nabízenou cenou. U Brna i Plzně v zásadě platí, podobně jako u Prahy, že větší byty se prodávají dvojnásobně dlouho než menší.

U rodinných domů byla v Praze průměrná cena 8 759 000 korun, ale skutečnost prodejů byla v průměru o 178 000 korun nižší. V Brně byla jejich průměrná cena 7 686 667 korun, ale slevy dosáhly v průměru dokonce 503 334 korun. V Plzni se průměrné nabídkové ceny rodinných domů pohybovaly kolem 5 598 333 korun a reálné prodeje byly v průměru o 56 500 korun nižší. „Naše cenové mapy, jsou především službou zákazníkům“ říká Petr Frey ze společnosti RE/MAX, „každý prodávající se může u našich makléřů seznámit s reálnými možnostmi prodeje v dané lokalitě a tak podstatně zkrátit čas prodeje své nemovitosti.“