Krádež na dálku. Z Mexika

Žena z Olomouce se při kontrole bankovního účtu nestačila divit. Zjistila, že ji okradl někdo až z Mexika.

Marie K. (redakce její jméno zná, ale žena si ho nepřála uvést) nikdy nebyla v Mexiku. Přesto na konci října s překvapením zjistila, že si za mořem vybírala peníze z bankomatu.

„Nejde o závratnou sumu, v přepočtu asi o dva tisíce korun, ale překvapilo mě to,“ popsala Marie K.
Před výplatou se jí zdálo, že má na účtu méně peněz. Přes internet nahlédla do výpisu a zjistila, že někdo v půli října vybral 1500 mexických pesos u Banco Santande Mexico. Hned se proto obrátila na olomouckou pobočku ČSOB, u které má účet. „Dozvěděla jsem se, že reklamace bude trvat dva měsíce. Pokud se prokáže chyba banky, měla bych peníze dostat zpět. Pokud ale někdo nějak okopíroval údaje z mé karty, nemám nárok,“ řekla žena.

Redakci Sedmičky se podařilo najít i dalšího člověka s podobnou zkušeností. Muž, který chce rovněž zůstat v anonymitě, tvrdí, že ve stejné době jej pracovníci stejné banky kontaktovali a doporučili mu zablokovat jeho kartu. „Ptali se mě, zda jsem s ní platil v zahraničí, což jsem potvrdil. V srpnu jsem cestoval a platil z ciziny asi stokrát. Přečetli mi do telefonu poslední čtyřčíslí mé karty a požadovali souhlas k blokaci s tím, že se karta dostala do jakéhosi podezřelého pásma,“ uvedl muž, kterému se žádné peníze neztratily. Podle něj událost překvapila i jeho osobní bankéřku.

Ředitel pobočky, kde mexickou transakci Marie K. reklamovala, uvedl, že o podobném případu nic neví. Mluvčí ČSOB Irena Zatloukalová připustila, že se občas s něčím podobným setkávají, ale jen výjimečně. „Pokud chce pak někdo s reklamací uspět, je ideální doložit hmatatelné důkazy, že k takové transakci nemohlo dojít,“ uvedla Zatloukalová.

Podobné případy registrují i jiné banky. Pavla Langrová z České spořitelny sdělila, že se čas od času podaří okopírovat údaje z karty a v zahraničí kartu zneužít. Stovky případů zaznamená ročně i Komerční banka. „Pokud je to podvodná transakce, klient dostane peníze zpět,“ uvedla mluvčí Komerční banky Monika Klucová. Od 1. listopadu totiž platí nový zákon o platebním styku. Ten přenáší hlavní část odpovědnosti za případné zneužití karty na banku.