Krize? Kutilové si jí nevšímají

Chata nebo zahrada? Varským je to fuk. Jde o hobby, do kterého rádi investují.

Přestože svět brzdí největší hospodářská krize od světové války, majitelé zahrad a rekreačních chat v Karlových Varech nepolevují v utrácení za hřebíky nebo sekačky na trávu. Navzdory těžkým časům zůstávají nadšenými kutily a zahrádkáři. Stejně jako Oldřich Trossman ze Staré Role. „Až dodělám rybníček, postavím terasu s vínem. Uvidím, jak se chytne,“ provádí mě svou zahradou. S prací na ní začal před nedávnem, hned po rekonstrukci rodinného domu. „O penězích raději nepřemýšlím. Něco šlo z úspor, na něco jsem si bral půjčku,“ mává rukou Trossman, když se ho ptám na peníze.

Nebrečíme, pracujeme

Češi v prodejní síti pěti největších obchodů pro řemeslníky utratili v loňském roce téměř třicet miliard korun, což pro hobby giganty představovalo meziroční nárůst tržeb o čtyři a půl miliardy. A zájem kutilů o utrácení nepolevil ani letos. „V prvních čtyřech měsících jsme sice měli dvacetiprocentní propad tržeb, to ale mohlo být zapříčiněno delší zimou. Nyní se už situace srovnala. A co se týče motorových kos nebo sekaček, zájem se dokonce zvýšil,“ uvedl Jan Slouka, majitel prodejny a půjčovny elektro nářadí MBN v Karlových Varech. S faktem, že i letos jsou peněženky řemeslníků otevřené, souhlasí marketingová manažerka společnosti OBI Česká republika Zlata Ulrichová. „Krizi na tržbách nepocišujeme. Možná je to tím, že lidé v méně plánují dovolené a víc se upínají ke zvelebení domovů,“ zamyslela se. Hobbymarkety se důsledků krize skutečně nemusí bát. Zájem o drahé přístroje sice polevuje, základní potřeby a železářské zboží však jde na dračku. Stejně jako zahradnické potřeby nebo stavebniny.

Přicházejí Pat a Mat

Podle Ulrichové se jarním hitem u karlovarských zákazníků záwww. OBI staly květiny, s příchodem letních teplot pak vzrostl zájem o zahradní nábytek. Naproti tomu v železářském segmentu se zájem lidí přenesl na drobné opravárenské zboží. Podle odborníků je to způsobeno tím, že lidé odkládají nákup nových věcí na lepší časy a raději opravují ty, které ještě mohou posloužit. „Kupoval jsem řemenici, ale i semena okurek, protože nám nevzešly. Člověk ale musí dávat pozor na ceny,“ reagoval na náš dotaz Václav Klečka, kterého jsme zastihli u východu karlovarské prodejny OBI. „To je asi jediná změna. Dříve se Češi zajímali hlavně o kvalitu, nyní pro ně cena začíná hrát větší roli,“ dodala Ulrichová. Podle Slouky to však není pravidlem. Jak říká, u některého zboží si lidé dál dopřávají kvalitu. „Značkové sekačky v cenové relaci kolem patnácti až dvaceti tisíc korun jsou u nás nyní vyprodané,“ doplnil. „Loď se potápí, ale hlavně, když bude paluba jako rozkvetlá zahrádka. Aš to stojí, co to stojí,“ usmál se nad počínáním českých zahrádkářů, a tedy i svým, Klečka. Ono však nezůstane jen u rozkvetlých zahrádek. Po tvrdé práci je třeba si odpočinout a k tomu se hodí například počítačová hra. A která může být lepší než ta, ve které jsou hlavními hrdiny kultovní ikony českého kutilství OE nešikové Pat a Mat. Novinka se na trhu objeví koncem června a obchodníci doufají, že v peněženkách českých kutilů na ni zůstalo ještě pár stovek.