GALERIE: Muchova Slovanská epopej se balí na cestu do Japonska

Restaurátoři pokračovali 16. ledna ve snímání Slovanské epopeje v pražském Veletržním paláci. S prací začali v prvním lednovém týdnu a nyní mají na speciálních cívkách stočeno třináct z dvacítky rozměrných pláten. Do únorového odletu na asijské turné zůstanou plátna, která jsou kulturní památkou, uložena v přepravních boxech v klimatizovaném depozitáři Národní galerie.

Restaurátoři pokračovali 16. ledna ve snímání Slovanské epopeje v pražském Veletržním paláci. S prací začali v prvním lednovém týdnu a nyní mají na speciálních cívkách stočeno třináct z dvacítky rozměrných pláten. Do únorového odletu na asijské turné zůstanou plátna, která jsou kulturní památkou, uložena v přepravních boxech v klimatizovaném depozitáři Národní galerie. Zdroj: ČTK

Restaurátoři pokračovali 16. ledna ve snímání Slovanské epopeje v pražském Veletržním paláci. S prací začali v prvním lednovém týdnu a nyní mají na speciálních cívkách stočeno třináct z dvacítky rozměrných pláten. Do únorového odletu na asijské turné zůstanou plátna, která jsou kulturní památkou, uložena v přepravních boxech v klimatizovaném depozitáři Národní galerie.
Restaurátoři pokračovali 16. ledna ve snímání Slovanské epopeje v pražském Veletržním paláci. S prací začali v prvním lednovém týdnu a nyní mají na speciálních cívkách stočeno třináct z dvacítky rozměrných pláten. Do únorového odletu na asijské turné zůstanou plátna, která jsou kulturní památkou, uložena v přepravních boxech v klimatizovaném depozitáři Národní galerie.
Restaurátoři pokračovali 16. ledna ve snímání Slovanské epopeje v pražském Veletržním paláci. S prací začali v prvním lednovém týdnu a nyní mají na speciálních cívkách stočeno třináct z dvacítky rozměrných pláten. Do únorového odletu na asijské turné zůstanou plátna, která jsou kulturní památkou, uložena v přepravních boxech v klimatizovaném depozitáři Národní galerie.
Restaurátoři pokračovali 16. ledna ve snímání Slovanské epopeje v pražském Veletržním paláci. S prací začali v prvním lednovém týdnu a nyní mají na speciálních cívkách stočeno třináct z dvacítky rozměrných pláten. Do únorového odletu na asijské turné zůstanou plátna, která jsou kulturní památkou, uložena v přepravních boxech v klimatizovaném depozitáři Národní galerie.
Restaurátoři pokračovali 16. ledna ve snímání Slovanské epopeje v pražském Veletržním paláci. S prací začali v prvním lednovém týdnu a nyní mají na speciálních cívkách stočeno třináct z dvacítky rozměrných pláten. Do únorového odletu na asijské turné zůstanou plátna, která jsou kulturní památkou, uložena v přepravních boxech v klimatizovaném depozitáři Národní galerie.
8
Fotogalerie

Restaurátoři v závěru týdne dokončí snímání Slovanské epopeje ve Veletržním paláci v Praze. S prací začali v prvním lednovém týdnu a dnes měli na speciálních cívkách stočeno 13 z dvacítky rozměrných pláten, uvedl restaurátor odpovědný za převoz epopeje Tomáš Berger. Do únorového odletu na asijské turné zůstanou plátna, která jsou kulturní památkou, uložena v přepravních boxech v klimatizovaném depozitáři Národní galerie v Praze.

Epopej opustí Prahu po čtyřech letech, během kterých ji zhlédlo přes 380.000 lidí. Na začátku února se třemi spoji letecky vydá na cestu přes Frankfurt do Tokia. "Kvůli bezpečnosti se nikdy neposílá dílo celé v jednom letu," řekl Berger. Budou jej doprovázet čtyři restaurátoři, kteří dohlédnou i na následnou instalaci pláten. Výstavu v Japonsku na konci loňského roku povolilo ministerstvo kultury. Následná cesta do Číny zatím povolení nezískala. Podle Bergera totiž čínská vláda zatím nedala státní záruky, které zaručují návrat díla zpět do vlasti.

Ve středu začne soud projednávat žalobu Muchova příbuzného Johna Muchy. Za výlučného vlastníka cyklu pláten se považuje Praha, umělcův příbuzný to ale žalobou zpochybnil. Mucha zároveň nesouhlasí s vývozem díla. A proti asijskému turné se ozvala řada dalších lidí z řad laiků i odborníků. Obávají se poškození pláten. Berger dnes zopakoval, že plátna jsou v dobrém stavu a na převoz jsou připravena. "S tím je také Mucha maloval, aby byla schopna transportu," uvedl odborník. Plátna budou po celou dobu natočena na válcích a uložena ve speciálních bednách, ve kterých po čtyřiadvacet hodin vydrží konstantní teplota a vlhkost.

Při snímání rozměrný pláten restaurátoři nejprve odmontují rámy, pomocí hliníkových tyčí sklopí plátno uchycené v těžké železné konstrukci, teprve pak jej z konstrukce uvolní a navinou na speciální tubus. Ten pak putuje do nově vyrobených přepravních boxů. "Jde o bedny z dřevěných desek, které jsou vybaveny izolačními vrstvami zajišťujícími odpovídající klima. Kolejnice uvnitř boxu zajišťují stabilitu, takže se v nich obraz ani nepohne. Myslím, že o epopej nebylo nikdy postaráno lépe," řekl Berger.

V Tokiu bude dílo k vidění od 8. března do 5. června. Japonsko v souvislosti s 60. výročím obnovení diplomatických vztahů s ČR vyhlásilo rok 2017 Rokem české kultury v Japonsku. Do Česka by se měla epopej vrátit v polovině roku 2018. Praha zatím nemá místo, kde by plátna zachycující slovanské dějiny trvale vystavila. Vedení města mluví o stavbě výstavní síně na Těšnově. Ve hře je i dočasný návrat do Moravského Krmulova, kde byla epopej v minulosti vystavena desítky let.