Matrix Resurrections: Čtvrtý díl, který být nemusel a bez kterého se lze obejít

Matrix Resurrections

Matrix Resurrections Zdroj: Vertical Entertainment

Matrix Resurrections
Matrix Resurrections
Matrix Resurrections
Matrix Resurrections
Matrix Resurrections
19
Fotogalerie

Lana Wachovská se rozhodla, že si filmařský svět po takřka dvou dekádách zaslouží pokračování legendární trilogie, která ve své době definovala žánr a do tvorby filmů vnesla řadu nových trikových postupů a dogmat – minimálně tedy alespoň o prvním dílu Matrixu se to dá tvrdit. O nedávno uvedeném čtvrtém díle Matrix Resurrections se nicméně dá tvrdit, že byť po čtvrtém díle diváci a fanoušci toužili, tak si tohle rozhodně nezasloužili.

Na filmu je solidních možná tak prvních 20 minut. Během nich je vidět obstojná filmařina i celkem dobrý pokus o vybudování příběhu, atmosféra je příjemná a diváka úspěšně „zahákne“. Asi tak na dalších deset minut. Po první půlhodince se však ve stále větší četnosti začne projevovat nezvládnutá akční kamera, jejíž některé záběry by se styděli použít i režiséři béčkových akčňáků. Vedle rušivých a mnohdy velmi špatně choreograficky zvládnutých scén si také divák začne uvědomovat, že tak nějak postrádá motivaci film dokoukat.

Velmi proměnlivé tempo vyprávění příběhu a jakákoliv absence čehokoliv, co by šlo označit za dobrou hudbu, pak působí více divácké bolesti než radosti. Nevyváženost díla podtrhují dobře vypadající digitální efekty, které se, naneštěstí, střídají s výše zmíněnou nezvládnutou akční kamerou a místy hutnějšími, trochu více psychologicky pojatými scénami (obzvláště na začátku jich je dost a jsou druhou a možná i poslední ozdobou filmu).

Trailer k filmu Matrix: Resurrections

Video placeholde
• Youtube @Warner Bros. Pictures

Tou první a hlavní ozdobou filmu je herecký výkon Keanu Reevese a Jessicy Henwickové. Keanu dostal příležitost si více zahrát Thomase Andersona než takřka „superhrdinského“ Nea a jeho mentální rozpoložení uchopil s grácií. Henwicková a její postava kapitánky Bugs ve filmu působí svěže a ukazuje, že by příběh ze světa Matrixu mohl klidně stát na ní, bez Nea i Trinity. Podmínkou by však bylo, že by jej musel napsat někdo jiný, než Wachovká a její kolegové David Míitchell a Aleksandar Hemon, kteří story Matrix Resurrections scénáristicky dost zmrzačili.

Řada pasáží filmu totiž působí až směšně, flashbacky scén z dřívějších filmů, kterých je do dvouhodinové stopáže nakydáno až přespříliš, vyvolávají spíše dojem, že divák sleduje retrospektivu o tom, „jak jsme tehdy natočili tři dobré filmy“. Ty záběry tam ale tak nějak musejí být, jinak by v té stopáži nebylo jiného dobrého a pochvalného. Lana Wachovská nedodala nic, co slibovala, jen politováníhodný galimatiáš, který od poloviny své délky diváka prakticky jen nepříjemně dráždí, ba přímo obtěžuje.

Hodnocení: 4/10