Recenze: Bessonův Valerian? Jen varianta na Hvězdné války

Režisér Luc Besson

Režisér Luc Besson Zdroj: Profimedia.cz

Režisér Luc Besson
2

Luc Besson se vrátil ke sci-fi a natočil výpravnou romantickou akci z barevného, podivného světa, která potěší, ale moc nezaujme.

Po dvaceti letech se Luc Besson vrátil k imaginativním světům dospělé sci-fi. Jeho adaptace komiksu Valerian a město tisíce planet dá vzpomenout na jeho Pátý element svou vizí zalidněné budoucnosti, lehkostí vyprávění a zřetelným poselstvím o toleranci a pacifismu. Novinka se prostřednictvím postavy zpěvačky Rihanny krátce vyjadřuje i k dnešní imigrantské krizi a hlavní zápletka se točí kolem náhodné genocidy způsobené arogantními lidmi.

Vizuálně Valerian připomíná film Avatar díky mírumilovným bytostem hledajícím nový domov vytvořeným ne zrovna přesvědčivými triky. Svými roztodivnými postavami různých živočišných druhů a uspořádáním měst pak film zdánlivě kopíruje Hvězdné války. Fakt, že původní komiks Francouzů Pierra Christina a Jeana-Clauda Mézièrese je tak starý – první číslo vyšlo v roce 1967 –, že naopak inspiroval George Lucase při vzniku Star Wars, dnešní diváci asi moc řešit nebudou.

Valerian, do něhož Bessonova produkční společnost Eurocorp investovala skoro 200 milionů eur (asi 5,2 miliardy korun), přetéká speciálními efekty a barvitými i barevnými detaily. Familiarita jeho bizarností ale odsouvá jeho vzhled do pozadí. Film nenabízí vizuálně nic extra omračujícího, na rozdíl od jeho aktuálních konkurentů v kinech Válka o planetu opic a Dunkerk. Ani příběh speciálních vládních agentů Valeriana a Laureline neobsahuje mnoho překvapení.

Než dojde na morální lekce, akce probíhá ve středním tempu, během pokusů o vtipné špičkování mezi dvojicí zamilovaných agentů, kteří se snaží být hodně cool, což se daří víc Caře Delevingneové než Daneu DeHaanovi. Příjemně nadsazené vyprávění s málo komplikovanými postavami plní stále nová prostředí a úkoly. Besson tak vše sděluje poměrně jednoduše, jako kdyby cílil hlavně na teenagery, kteří toho ještě tolik neviděli a jimž je dobré vše pořádně zopakovat.

Autorka je spolupracovnicí redakce.

Valerian a město tisíce planet

(sci-fi, Francie, 137 minut)