Film Pardon, nezastihli jsme vás: Vášnivá kritika přepracovanosti | E15.cz

Recenze filmu : Pardon, nezastihli jsme vás je vášnivá kritika přepracovanosti

V 83 letech už Ken Loach nepřekvapuje obsahem ani formou svých filmů. Veterán britské levicové scény stále točí humanistické apely o síle kolektivu a vzájemné pomoci, ostře kritizující zavedený politicko-ekonomický systém.

Není ale zvykem, aby režisér, který už v roce 1970 vyhrál karlovarský festival s filmem Kes, kolem osmdesátky začal točit svá nejlepší díla. Dojemné drama Já, Daniel Blake mu před třemi lety vyneslo Zlatou palmu v Cannes. Novinka Pardon, nezastihli jsme vás se mu emotivní i vyprávěcí silou vyrovnává, i když z canneského festivalu odešla letos bez ceny.

Zatímco Daniel Blake v Newcastlu čelil nezájmu byrokracie postarat se o něj v nemoci a vyplatit mu sociální dávky, rodina Turnerových z nového filmu ve stejném severoanglickém městě zápasí s platem a nezájmem zaměstnavatelů o jejich zdraví, nervy či spokojenost. Otec Ricky si na splátky koupí dodávku, aby se zapojil do zásilkové služby, jež balamutí své řidiče slovy o nezávislosti, ve skutečnosti jim neplatí nemocenskou, pojištění a neodpouští žádné zpoždění či námitky.

Recenze: První akční hrdina aneb Jak dostat krátký film do kina

Jeho žena Abbie se zase plahočí jako pečovatelka od jedné klientky ke druhé, aniž by dostala zaplacené přesčasy nebo hodiny strávené na cestě. Stres z práce se přenáší do rodiny a jinak spokojené kvarteto, kam patří ještě jeden naštvaný teenager a jedna roztomilá holčička, se brzo topí v hádkách a problémech.

Na papíře může zápletka, s níž přišel bývalý právník a Loachův dvorní scenárista od poloviny devadesátých let Paul Laverty, působit modelově. Loach a jeho tým ovšem umějí čím dál častější situaci předvést s přirozeností a přesvědčivostí díky množství každodenních detailů, hercům pečlivě vybraným podle typů, a přenesení obecnějšího sociálního problému do srozumitelné roviny rodinných vztahů.

Rady šéfa Disney Igera: Proč vstávat ve 4:15 a jak vyhodit podřízené

Oproti Danielu Blakeovi novinka postrádá tak výraznou scénu, jako bylo zhroucení matky samoživitelky v potravinové bance. Na druhou stranu jeho citová manipulace diváky je utlumena a děj dramaturgicky lépe rozvržen. Loach s Lavertym stále nenechávají obecenstvo na pochybách, že Turnerovy považují za oběti technokratického systému a že mají vztek. Přímočarost, obyčejnost a soucit, s jakými ukazují bezohledné fungování určité ekonomické logiky, ale plní účel – nutí diváky zastavit a zamyslet se.

Autorka je spolupracovnicí redakce

Pardon, nezastihli jsme vás

(drama, ČR/SR, 93 minut)