RECENZE: Skotačivá historická satira od streamovací služby Hulu | E15.cz
KoronaHelpdesk E15

Jak uspět v krizi

RECENZE: Skotačivá historická satira od streamovací služby Hulu

Marek Schwarzmann

Marek Schwarzmann

Dlouho v seriálovém prostředí nevznikla satira, která by tak dobře bavila jako The Great neboli Veliká – smyšlený příběh o naivních začátcích budoucí ruské carevny Kateřiny Veliké na dvoře cara Petra III. (1728 až 1762). V komediálním dramatu z dílny americké streamovací služby Hulu v podání císaře a císařovny excelují Elle Fanningová a Nicolas Hoult (na snímku). Jejich interakce a konverzace nelze popsat jinak než jako umně vystřižený kozáček zatančený na tenkém ostří nože mezi inteligentní vtipností a přehnanou trapností.

Britský casting do seriálu dosadil kvalitní herce v podpůrných rolích, které divácký zážitek jen podtrhují – namátkou seriálový matador Adam Godley v roli popa „Archieho“ nebo nadaný Sacha Dhawan v roli hraběte Orlova.

Scenárista Tony McNamara zužitkoval žánrové zkušenosti ze svého posledního díla Favoritka, za něž byl v roce 2018 nominován na Oscara, a divákům naservíroval „favoritku na druhou“: více humoru, více satiry a ve výsledku i více vážných témat, která k divákovi promlouvají zpoza hravého příběhu o mladičké, sofistikované, avšak idealistické a naivní pruské šlechtičně, která to po svém příchodu na cizí dvůr s prapodivnou etiketou „už nemůže vydržet“. Jedinou její záchranou se tak stává příprava puče, který má ulevit nejen jí, ale i celému Rusku.

OBRAZEM: U zámku ve Žďáru nad Sázavou se otevírají soukromé zahrady Kinských. Nahlédněte dovnitř

Všech deset dílů má podtitul „Občas pravdivá historie“. Znalý divák však musí více než přimhouřit oko nad tím, že si McNamara převelice vypomáhal tvůrčí svobodou. Ze skutečnosti v seriálu zůstávají maximálně jména postav a pár vybraných událostí, jako třeba snaha Kateřiny o naočkování dvora proti neštovicím, nákup nových sbírek umění či samotný akt převratu. Ve výsledku to ale nevadí, deset padesátiminutových dílů uteče jako voda a není nutné litovat jediného okamžiku stráveného před obrazovkou.

Všeobecně vřelé přijetí seriálu diváky i odbornou kritikou vedlo Hulu k objednání druhé série. Nezbývá než v duchu ruského dvora zvolat: „Huzzah!“ a doufat, že její přípravu neprodlouží nynější omezení kvůli pandemii.

The Great (Veliká)
(komediální drama, Velká Británie, 10 x 50 minut)

Režie: Matt Shakman